آرشیو یکشنبه ۲۵ امرداد ۱۳۸۸، شماره ۶۷۷۸
اقتصادی
۴

مدیر کل توسعه تجارت و بازار وزارت جهاد کشاورزی: میوه با تعرفه 54درصدی وارد می شود

مدیر کل توسعه تجارت و بازار وزارت

جهاد کشاورزی گفت: گرچه از 51 بهمن تا پایان

اردیبهشت تعرفه واردات میوه صفر می شود، اما از ابتدای خردادماه این تعرفه 54 درصد تعیین می شود، تا واردات صرفه اقتصادی نداشته باشد.

محمدرضا شافعی نیا دیروز در جمع خبرنگاران در پاسخ به انتقاد از واردات بی رویه میوه و برنج گفت: گرچه طبق قانون برنامه چهارم بند «ز» ماده 33 این قانون هر گونه موانع غیر تعرفه ای برای واردات حذف شده و تعرفه واردات میوه از 51بهمن تا 13 اردیبهشت مشمول کاهش تعرفه است، اما این امر در 81 تیرماه سال 48 در دولت قبلی تصویب شد و تعرفه واردات تمام میوه های تابستانی و غیرتابستانی صفر شد. وی افزود: از 81 تیرماه تا 9 مهرماه همان سال 35 هزار تن پرتقال وارد کشور شد که این رقم از نظر روانی در بازار تاثیرگذار است.

شافعی نیا با بیان اینکه در عید سال 38 مشکل پرتقال و مواد پروتئینی مطرح شد، گفت: قرار شد از 51 بهمن تا 13 اردیبهشت تعرفه حذف شود و بعد از آن تعرفه برای واردات اعمال شود که حتی بر اساس ماده 33 قانون برنامه چهارم محدودیت مقدار واردات نیز خلاف قانون بوده و نمی توان گفت چقدر واردات انجام شود. مدیر کل توسعه تجارت و بازار وزارت جهاد کشاورزی افزود: سال گذشته 081 هزار تن سیب درختی از کشور صادر شد که در عوض 4 تا 5 هزار تن سیب درختی وارد شد که در مقایسه با 2 میلیون 006 هزار تن تولید سیب و 27 میلیون نفر مصرف کننده رقمی به حساب نمی آید.

شافعی نیا اظهارداشت: با توجه به اینکه فصل تولید میوه در کشور ما با سایر کشورها متفاوت است امسال علی رغم سرمازدگی درختان علاوه بر تولید صادرات نیز انجام شد و 5 برابر واردات میوه از کشور صادر شد.