آرشیو پنجشنبه ۲۶‌شهریور ۱۳۸۸، شماره ۲۶۶۳
صفحه آخر
۲۰
اتفاق روز

چاق ها دور هم جمع می شوند

آوید طالبیان: شاید در دسته بندی خبری، این خبر جالب به نظر برسد اما حقیقت ماجرا بیشتر ناراحت کننده و البته هشداردهنده است. ماجرا این است که مسوولان سلامت شهرداری تهران با رئیس و اعضای پژوهشکده غدد درون ریز و متابولیسم دانشگاه شهید بهشتی در خصوص همکاری های مشترک به بحث و تبادل نظر پرداختند و بر همین اساس قرار شده است پژوهشکده غدد در ارتباط با تاسیس باشگاه چاق ها با شهرداری تهران همکاری کند.

رئیس پژوهشکده علوم غدد درون ریز و متابولیسم پیش از این نیز اعلام کرده بود که شیوع چاقی و اضافه وزن در گذشته در سنین بالای 40 سال، 30 تا 40 درصد بوده است اما در حال حاضر این رقم به 70 تا 80 درصد رسیده و در شهر تهران نزدیک به 70 درصد افراد بالای 30 سال، دچار اضافه وزن و چاقی هستند. به گفته دکتر فریدون عزیزی، روند اضافه وزن در 2 دهه اخیر بشدت در حال افزایش است و از بین بیماری های مختلف با توجه به تغییر شیوه زندگی، بیماری های دیابت و چاقی دو بیماری اپیدمی محسوب شده که عوارض شدیدی را نیز به دنبال دارد.

مجذور قد به متر و تقسیم آن به وزن یک نسبتی را نشان خواهد داد که چنانچه بین 18 تا 20 باشد، وزن فرد طبیعی به حساب می آید، اما چنانچه این رقم بین 25 تا 30 باشد اضافه وزن و رقم بالای 30 چاقی محسوب می شود. او با بیان این که چاقی و اضافه وزن بشدت در کودکان در حال افزایش است، ادامه می دهد: اضافه وزن تا 40 سال قبل در کودکان وجود نداشت، اما در حال حاضر 7 تا 15 درصد کودکان دچار اضافه وزن و چاقی هستند.

به گفته او، توصیه ما به والدین این است که بیش از 2 تا 3 ساعت نباید فرزندانشان مقابل تلویزیون و کامپیوتر بنشینند، زیرا این موارد از عوامل بروز چاقی و اضافه وزن در کودکان به شمار می رود. عزیزی با بیان این که فقط سه نوع قرص در دنیا وجود دارد که اثرات درمانی در چاقی دارند، می گوید: هیچ یک از وسایلی که در تبلیغات با عنوان درمان چاقی از جمله کمربند لاغری مطرح می شود، به هیچ عنوان اثر درمانی ندارد.