آرشیو پنجشنبه ۲۶‌شهریور ۱۳۸۸، شماره ۲۶۶۳
صفحه آخر
۲۰

حاشیه های دهمین جشنواره رویان

پونه شیرازی: پژوهشکده رویان که بعنوان یکی از مراکز علمی و پژوهشی موفق و افتخارآفرین کشور در زمینه تحقیقات مربوط به سلول های بنیادی، پروژه های شبیه سازی و همچنین درمان ناباروری شناخته می شود، می رود تا برای دهمین سال متوالی جشنواره و کنگره بین المللی خود را برگزار کند.

مسلما این تجربه 10 ساله کمک شایسته ای برای مجموعه پرتلاش رویان خواهد بود تا فرصتی کمابیش موثرتر را برای برقراری ارتباط محققان بین المللی با پژوهشگران کشورمان ایجاد کند. کما این که ارائه 226 طرح بین المللی از 41 کشور جهان در این دوره در کنار 27 طرح داخلی شاید موید خوبی برای این مدعا باشد.

علی رغم آن که برگزاری چنین کنگره هایی در سطح کشور می تواند فرصت بسیار مناسبی را برای به اشتراک گذاشتن نتایج تحقیقات مراکز تحقیقاتی معتبر دنیا در زمینه های مختلف علمی فراهم آورد و لیکن جای بسی تاسف است که امسال، برخلاف سال های گذشته تعداد محدودی تنها نزدیک به نصف سال های گذشته، از محققان کشورمان برای شرکت در دهمین جشنواره و کنگره بین المللی رویان ثبت نام کرده اند؟!

البته به زعم ریاست کنگره، دکتر حمید گورابی تقارن این جشنواره با ماه مبارک رمضان و همچنین بازگشایی مدارس شاید دلیلی برای این استقبال کم رنگ تلقی شود، ولیکن به گمان ما شاید این اتفاق از سویی به عدم آگاهی کافی محققان کشور از فرصت های درخشان برقراری ارتباط با محققان خارجی در این گونه کنگره ها و از سوی دیگر به عدم ایجاد رغبت لازم برای ورود به عرصه تحقیقات به جهت نبود امکانات و حمایت های لازم از سوی متولیان این امور در کشورمان باز گردد. کما این که تاکنون پژوهشکده رویان همچون اغلب مراکز علمی و تحقیقاتی کشور برای برگزاری کنگره ما و سمینارهای خود از هیچ گونه کمک دولتی برخوردار نبوده است و امسال نیز با وجود آن که قول همکاری معاونت علمی ریاست جمهوری را دریافت کرده بود. تاکنون فارغ از هرگونه حمایت از سوی این نهاد مانده است که با توجه به استعفای معاونت علمی ریاست جمهوری این مهم منتفی به نظر می رسد. شاید این حاشیه ها تنها بهانه ای باشد برای پاسخ به ده ها پرسش بی پاسخ در ذهن های جستجوگر و پویای محققان و پژوهشگران همچنان مهجور کشورمان و...