آرشیو پنجشنبه ۲۶‌شهریور ۱۳۸۸، شماره ۲۶۶۳
جهان
۶

اسرائیل به ارتکاب جنایات جنگی متهم شد

عفو بین الملل به دنبال محاکمه جنایتکاران صهیونیست

گروه بین الملل: عفو بین الملل روز گذشته از سازمان ملل متحد خواست گزارش کمیته حقیقت یاب این سازمان را درباره جنایات جنگی رژیم صهیونیستی در غزه پیگیری کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، عفو بین الملل - نهادی مدنی است و دفاتر مرکز ی اش در نیویورک قرار دارد- از سازمان ملل خواست گزارش کمیته حقیقت یاب این سازمان که ثابت می کند رژیم صهیونیستی در جنگ 22 روزه علیه غزه در سال جاری میلادی مرتکب جنایات جنگی علیه فلسطینیان شده است را ملاک رسیدگی قرار داده و جنایتکاران جنگی را به دادگاه بکشاند.

ریچارد گلدستون، رئیس کمیته تحقیق سازمان ملل متحد روز سه شنبه (به وقت ساحل شرقی آمریکا) گزارش تحقیقات خود درباره تهاجم رژیم صهیونیستی به غزه را تقدیم بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل کرد. در این گزارش تاکید شده رژیم صهیونیستی در غزه مرتکب جنایات جنگی شده است.

در این گزارش تصریح شده است: ارتش صهیونیستی در جریان تهاجم 22 روزه ژانویه سالجاری به نوار غزه با نقض قوانین بین المللی از نیروی قهریه بیش از حد استفاده کرده، به طور عمدی غیرنظامیان فلسطینی را مورد حمله قرار داده و پیش از حملات خود به نوار غزه از هرگونه هشداری امتناع ورزیده بود تا تلفات غیر نظامیان افزایش یابد.

فشار بر صهیونیست ها

دوناتلاروورا، رئیس کمیته حقیقت یاب عفو بین الملل روز گذشته با اشاره به گزارش اخیر گلدستون گفت: مجمع حقوق بشر سازمان ملل باید این گزارش را تایید کرده و دبیرکل سازمان ملل را ملزم به ارجاع آن به شورای امنیت کند.

کمیته حقیقت یاب سازمان ملل هم روز سه شنبه در گزارشی درباره تهاجم وحشیانه صهیونیست ها به نوار غزه اعلام کرد که رژیم صهیونیستی در جنگ غزه، حقوق بشر و قوانین بین المللی را نقض کرده و جنایات جنگی گسترده ای مرتکب شده است.

واکنش حماس

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) روز گذشته با اشاره به یافته های کمیته حقیقت یاب سازمان ملل خواستار محاکمه سران رژیم صهیونیستی به خاطر ارتکاب جنایات جنگی در غزه شد.

فوزی برهوم، سخنگوی حماس در پی انتشار این گزارش گفت: گزارش سازمان ملل حاوی اسناد و مدارک غیرقابل انکاری دال بر ارتکاب جنایات جنگی ارتش اشغالگر صهیونیست علیه بشریت است. وی افزود: پس از این گزارش صریح، جامعه بین المللی باید سران رژیم صهیونیست را به خاطر ارتکاب جنایات جنگی در دیوان بین اللملی کیفری محاکمه کند.