آرشیو یکشنبه ۱۰ آبان ۱۳۸۸، شماره ۲۶۹۹
جامعه
۱۷

پیش بینی کمیسیون آموزش مجلس از تاثیر هدفمند شدن یارانه ها بر دانشگاه ها

افزایش شهریه؛ کاهش کیفیت

گروه جامعه: رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با تشریح تاثیر لایحه هدفمند کردن یارانه ها بردانشگاه های دولتی و غیردولتی گفت: در صورتی که دولت از دانشگاه های غیردولتی حمایت نکند، این دانشگاه ها مجبور به افزایش شهریه یا کاهش کیفیت خواهند شد.

علی عباسپور تهرانی فرد در گفتگو با مهر ضمن تاکید بر این که اجرایی شدن لایحه هدفمند کردن یارانه ها به طور قطع بر دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی تاثیرگذار است، افزود: در صورت افزایش هزینه آب، برق، گاز و درکل انرژی، دانشگاه ها نیز درگیر می شوند و دانشگاه های دولتی می توانند از 20 درصدی که برای جبران هزینه ها در اختیار دولت قرار می گیرد، استفاده کنند.

وی افزود: براساس آنچه در لایحه آمده است، این 20درصد برای دستگاه های دولتی در نظر گرفته شده که دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی را نیز شامل می شود و باید از این اعتبار، دانشگاه های غیردولتی نیز سهم داشته باشند.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اظهار کرد: البته به رغم اختصاص این اعتبار، این مساله پیش می آید که آیا این اعتبار می تواند با هزینه های دانشگاه ها که به دنبال هدفمند کردن یارانه ها به وجود می آید، برابری کند یا خیر که این موضوع جای تامل دارد.

ابهام در جبران هزینه ها

عباسپور با بیان این که این ابهام وجود دارد که این 20درصد می تواند هزینه ها را جبران کند یا خیر، گفت: دانشگاه های غیردولتی براساس لایحه قرار است مشمول بخش خصوصی شوند و 30 درصد از هدفمند کردن یارانه ها نیز قرار است به این بخش اختصاص یابد.

وی افزود: اگر این اعتبار به دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی غیردولتی پرداخت نشود، مجبورند شهریه ها را افزایش دهند تا افزایش هزینه ها جبران شود.

عباسپور گفت: با توجه به این که همیشه از قشر مستضعف نیز در دانشگاه های غیردولتی حضور دارند، این افزایش شهریه مشکلاتی را به وجود می آورد.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، راه دیگر جبران هزینه های ناشی از هدفمند کردن یارانه ها برای دانشگاه های غیردولتی را افزایش اعتبار صندوق رفاه دانست و گفت: البته این راهکار نیز به خودی خود مشکلاتی را به وجود می آورد؛ زیرا وام شهریه سال 88 که 120 میلیارد تومان در مجلس به تصویب رسیده بود، تاکنون به صندوق رفاه دانشجویان پرداخت نشده است.