آرشیو شنبه ۲۳ آبان ۱۳۸۸، شماره ۴۳۶۲
خانواده
۱۲

بیش فعالی و رژیم غذایی

چربی های ضروری

فقر اسیدهای چرب ضروری یکی از دلایل ابتلابه بیش فعالی در کودکان یا تشدید علائم در افراد مبتلابه این بیماری است.

مطابق با تحقیقات انجام شده، کودکانی که در رژیم غذایی آنها مواد حاوی اسیدهای چرب ضروری به میزان اندک وجود دارد یا مصرف نمی شود، بیشتر در معرض خطر ابتلابه ADHD قرار دارند.

روغن ماهی، بذر کتان حاوی مقادیر فراوانی از امگا 3 هستند که قرار گرفتن آنها در رژیم غذایی کودکان مبتلابه این اختلال رفتاری ضروری است.

گاما لینولئیک اسید (GLA) از دیگر اسیدهای چرب ضروری است که فقر آن در موادغذایی سبب تشدید علائم بیماری در کودکان بیش فعال می شود.

روغن ماهی سالمون حاوی مقادیر فراوانی از اسیدچرب ضروری بوده که مصرف آن توصیه متخصصان تغذیه برای کنترل بیماری در مبتلایان این اختلال است.

رژیم های غذایی حاوی چربی های غیراشباع، اسیدهای چرب ترانس و روغن های هیدروژنه و دیگر چربی های سسنیتیک باید از الگوهای غذایی روزانه کودکان مبتلابه بیش فعالی حذف شود.

مصرف چربی های سنتز شده بر عملکرد سیستم عصبی تاثیر منفی گذاشته و سبب تشدید علائم می شود.

آزمایشی که روی 132 کودک مبتلابه ADHD هفت تا 12 سال انجام شد، نشان داد در کودکانی که در 15 هفته، روزانه 3000 میلی گرم امگا 3 و امگا 6 دریافت کردند، علائم بیماری تا 65 درصد کاهش یافت و این میزان تا هفته سی ام کمتر شد.

محققان، مصرف موادغذایی حاوی اسیدهای چرب ضروری را یکی از روش های مناسب برای کنترل بیماری در کودکان بیش فعال معرفی می کنند.

امگا 3 موجود در زرده تخم مرغ نیز ازجمله موادغذایی مفید برای کودکان بیش فعال است.

احساس تشنگی در کودکان بیش فعال، از نشانه کمبود امگا 3 و امگا 6 در این کودکان است.

از دیگر منابع اسیدهای چرب ضروری می توان به لوبیا، سویا، دانه های روغنی و ساردین اشاره کرد.