آرشیو شنبه ۲۳ آبان ۱۳۸۸، شماره ۴۳۶۲
بین الملل
۲۳

نخستین حمله طالبان به مقر سرویس اطلاعاتی پاکستان

گروه بین الملل - گروه طالبان پاکستان در عملیاتی که اغلب ناظران آن را کم سابقه خوانده اند، مقر مهم ترین سازمان اطلاعاتی و جاسوسی این کشور را هدف حملات انتحاری خود قرار داد. مرکز استراتژیک آی اس آی در حالی در آتش حمله طالبان تخریب شد که نام این نهاد و فرماندهانش در شمار موسسان اولیه جریان طالبان مطرح است و محافل امریکایی و غربی هنوز این سازمان را به ارتباط پنهان با شبکه رهبری طالبان متهم می کنند.

صبح دیروز یک عامل انتحاری با خودروی مملو از مواد منفجره خود به مقر اصلی سازمان موسوم به «آی اس آی» (واحد اطلاعات و ارتش پاکستان) در پیشاور حمله کرد که در نتیجه آن ساختمان این سازمان بشدت آسیب دید. در این انفجار همچنین 12 نفر کشته و بیش از 40 تن زخمی شدند.به گفته شاهدان، سربازان مستقر در ایست بازرسی که نزدیک این دفتر قرار داشت به این خودرو دستور توقف دادند اما عامل این حمله، خودرو را نزدیک این ساختمان سه طبقه منفجر کرد.آنها با اشاره به اینکه نیروهای محافظ به سمت خودروی بمب گذاری شده تیراندازی کردند افزودند این انفجار به بخش جلویی ساختمان و شیشه های ساختمان های مجاور بشدت خسارت وارد کرد و دود سیاهی به آسمان برخاست.به گفته مقامات محلی پیشاور، همه مدارس و موسسات مالی این شهر تعطیل شده و نیروهای امنیتی برای تحقیقات بیشتر، منطقه را محاصره کرده اند.

تاکنون هیچ گروهی مسئولیت این انفجار را به عهده نگرفته اما اغلب این قبیل حملات، کار گروه شبه نظامیان وابسته به طالبان است.در حمله ای دیگر، بر اثر انفجار یک خودروی بمب گذاری شده در یک مقر پلیس در شهر بانو شش نیروی پلیس کشته و پنج تن دیگر زخمی شدند.

اقبال مروات رئیس پلیس شهر بانو، گفت: این عامل انتحاری خودروی بمب گذاری شده را به سمت مقر پلیس حرکت داد و پس از انفجار این خودرو شش نیروی پلیس کشته شدند.علاوه بر این، افراد مسلح پنج تانکر حامل سوخت برای نیروهای ناتو را در استان بلوچستان واقع در جنوب غربی پاکستان به آتش کشیدند.از سوی دیگر «رحمان ملک» وزیر کشور پاکستان اعلام کرد: سرویس های اطلاعاتی پاکستان به وزارت کشور گزارش داده اند که احتمال دارد پس از تهدید طالبان عملیات تروریستی در پایتخت این کشور رخ دهد.