آرشیو شنبه ۱۴ آذر ۱۳۸۸، شماره ۱۹۶۱
خبر
۸

پاسخ ایرنا به فرشاد مومنی:طاز لحاظ شاخص کسب و کار آخر نیستیم

ایرنا خبرگزاری رسمی دولت نوشت: فرشاد مومنی در دور جدید هجمه خود به دولت ادعا کرده که اکنون رتبه اول منطقه از نظر بدترین فضای کسب و کار، رتبه اول منطقه از نظر بالاترین سطح فساد مالی، رتبه اول منطقه از نظر بالاترین سطح تورم و رتبه اول منطقه از نظر بالاترین میزان بیکاری را در اختیار داریم. ادعاهای این اقتصاددان با حقیقت کاملامغایر است که در این مجال به صحت ادعای مطرح شده توسط وی می پردازیم.

ایرنا سپس می نویسد: از لحاظ شاخص فساد اداری اظهارات مومنی، نادرست است و ایران رتبه اول منطقه از نظر بالاترین سطح فساد مالی را در اختیار ندارد، بلکه طبق گزارش اخیر سازمان بین المللی شفافیت کشورهای عراق و افغانستان جلوتر از ایران قرار دارند. البته اساس گزارش این سازمان زیر سوال است و طبق اعلام رییس سازمان بازرسی کل کشور، گزارش اخیر سازمان بین المللی شفافیت درباره نزول 27 پله ای رتبه ایران از لحاظ فساد اداری و قرار گرفتن ایران در رتبه 168 نظام های اداری فاسد جهان، کاملاظالمانه، ناصحیح، جانبدارانه و سیاسی است. بنابراین استناد مومنی به این گزارش هم فاقد توجیه است.

از لحاظ تورم هم طبق آمار صندوق بین المللی پول در پایان سال 2008 ایران از لحاظ تورم بالا، رتبه سوم منطقه را از بین کشورهای مورد بررسی در اختیار داشته است، بنابراین ادعای مومنی درباره این که «رتبه اول منطقه از نظر بالاترین سطح تورم در اختیار ایران است» نادرست است.

ایرنا می نویسد: از لحاظ شاخص کسب و کار نیز ادعای مومنی غیرواقعی است، زیرا طبق گزارش اخیر بانک جهانی، از لحاظ فضای کسب و کار ایران رتبه 15 منطقه را در بین 18 کشور مورد بررسی در اختیار دارد، نه رتبه آخر.

خبرگزاری رسمی دولت در پایان می آورد: البته این اظهارات خلاف واقع فرشاد مومنی، مسبوق به سابقه است و وی ساعت 19 جمعه 22 خردادماه به عنوان سرتیم اقتصادی ستاد میرحسین موسوی، اعلام کرد که «میرحسین موسوی در آستانه شکستن رکورد 30 میلیون رای است.»