آرشیو سه‌شنبه ۲۴ آذر ۱۳۸۸، شماره ۴۳۸۷
اجتماعی
۴

گشایش دفتر حفظ و احیای بافت تاریخی پایتخت

دفتر حفظ و احیای بافت تاریخی تهران با هدف حفاظت از مناطق تاریخی پایتخت در خانه امام جمعه راه اندازی شد.

معاون حفظ، احیا و ثبت آثار تاریخی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در این مراسم با اشاره به سابقه 200 ساله پایتخت به «ایران» گفت: شکل گیری تهران از دوره صفوی و توسعه آن از دوره قاجار آغاز شد که در حال حاضر محدوده بافت تاریخی که از آن به عنوان حصار ناصری یاد می شود، به طور کامل شناسایی و مستند سازی شده است.

محمد بیرقی با بیان این که بخش اعظم بافت تاریخی تهران در منطقه 12 و 11 قرار گرفته است، افزود: محدوده بافت تاریخی تهران از شمال خیابان انقلاب، از شرق، 17 شهریور، از غرب، کارگر و از جنوب، خیابان شوش را در بر می گیرد.

وی تصریح کرد: از آنجا که بافت تاریخی تهران در محدوده پروژه احیای بافت فرسوده قرار گرفته و از طرفی تهران شهری در حال توسعه است، بیم آن می رفت که آثار تاریخی در معرض تهدید و تخریب قرار گیرد، به همین منظور یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی علاوه بر شناسایی آثار تاریخی، این محدوده را تحت کنترل و نظارت خود قرار داده است.

بیرقی ادامه داد: بر همین اساس، اگر سازمانی به طور غیر قانونی و بدون مجوز اقدام به تصرف و تخریب بافتی تاریخی کند، موضوع از نظر حقوقی پیگیری خواهد شد.

وی با اشاره به اعتبارات مورد نیاز برای حفظ و احیای بافت تاریخی تهران گفت: سازمان میراث فرهنگی سالانه بودجه ویژه ای را به بحث تک بنا ها اختصاص می دهد، علاوه بر این بیشترین بودجه برای مطالعه و شناخت بافت تاریخی کنار گذاشته شده است، به طوری که سال گذشته همه آثار محدوده ناصری بررسی و شناسایی شد.

افروند مسئول دفتر بافت تاریخی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران در این مراسم با اشاره به ثبت بافت تاریخی تهران گفت: در حال حاضر مطالعات مختلفی پیرامون محدوده «حصار ناصری» انجام و اقدامات لازم برای ثبت این بافت تاریخی آغاز شده است.

کریمی، رئیس اصناف بازار تهران نیز با اشاره به این که حفظ میراث فرهنگی باید به چه قیمتی باشد، در این مراسم گفت: اگر حفظ میراث فرهنگی به قیمت محدودیت مدیریت شهری و در جا زدن در بخشی که ما را به هیچ عنوان جلو نمی برد، باشد، ارزشی ندارد بلکه باید در حفظ میراث فرهنگی همپای مدیریت شهری جلو رفت.