آرشیو سه‌شنبه ۲۴ آذر ۱۳۸۸، شماره ۴۳۸۷
ایران زمین
۲۳

گسترش تنوع صنایع دستی شهرهای ایران در میدان امام اصفهان

مهسا جزینی

اصفهان - با مصوبه هیات دولت در دور سوم سفر ریاست جمهوری فروش صنایع دستی خارجی در اماکن و محوطه های تاریخی و فرهنگی اصفهان همانند میدان امام اصفهان ممنوع شد.

اسفندیار حیدری پور رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان با اعلام این خبرافزود: یکی از اساسی ترین مصوبات و اصلی ترین مصوبه از دور اول تا دور سوم سفر ریاست جمهوری تصویب طرحی بوده که در آن دستگاه های ذیربط همانند وزارت بازرگانی، سازمان میراث فرهنگی و استانداری اصفهان با هماهنگی یکدیگر تمهیداتی اتخاذ کنند تا در اماکن و محوطه های فرهنگی به تشخیص سازمان میراث فرهنگی اصفهان صرفا صنایع دستی داخلی عرضه شود.

وی تصریح کرد: در این راستا با تاکید رئیس جمهور، وزارت بازرگانی موظف خواهد شد تعرفه واردات صنایع دستی خارجی را افزایش دهد و وزارت کشور نیز اقدامات لازم را برای مبارزه با قاچاق کالابه عمل آورد که این نشان دهنده اهمیتی است که صنایع دستی به عنوان یکی ازیادمان های فرهنگی، هنری و تاریخی اصفهان باید مورد توجه قرار گیرد.

وی تجهیز و راه اندازی «موزه جهان اسلام» در سال 89 را یکی دیگر از مصوبه های ریاست جمهوری در دور سوم سفر به اصفهان دانست و افزود: این موزه شامل موزه فرش، صنایع دستی و سایر حوزه های فرهنگی و هنری خواهد بود.

حیدری پور به بازارچه های صنایع دستی در پنج شهرستان استان اصفهان اشاره کرد و افزود: با اتمام کار مطالعاتی این بازارچه ها، در این سفر پیشنهاد ایجاد زیرساخت ها و حمایت از تکمیل این بازارچه ها مورد تصویب کارگروه فرهنگ و هنر قرار گرفت.

به گفته وی، قرار است بازارچه های صنایع دستی در شهرستان های اصفهان، نایین، کاشان، نطنز و شهرضا راه اندازی شود. همچنین مقرر شد، کار مطالعاتی بازارچه های صنایع دستی در شهرستان های زواره، آران و بیدگل و اردستان نیز در دستور کار معاونت صنایع دستی قرار گیرد.