آرشیو سه‌شنبه ۲۴ آذر ۱۳۸۸، شماره ۴۳۸۷
بین الملل
۲۷

پترائوس: «عزت ابراهیم» در سوریه است

گروه بین الملل - فرمانده نیروهای امریکایی در خاورمیانه و آسیای مرکزی مدعی حضور عزت الدوری معاون صدام رئیس جمهور معدوم عراق در دمشق شد.

به گزارش روزنامه «الصباح»، ژنرال «دیوید پترائوس» که برای شرکت در نشست منامه به بحرین سفر کرده بود، افزود: مسئولان رژیم سابق عراق از جمله عزت الدوری معاون صدام هم اکنون در سوریه حضور دارند و آزادانه به زندگی خود ادامه می دهند و حتی برخی از آنان شبکه های ماهواره ای دارند که این امر موجب ایجاد فضایی از تنش میان دو کشور [سوریه و عراق] می شود. پترائوس تصریح کرد که عراقی ها امیدوارند که دمشق فعالیت صدامی ها را که آشکارا به دنبال سرنگونی و سقوط نظام سیاسی بغداد هستند محدود کند.

این ژنرال امریکایی اعلام کرد تعداد شبه نظامیانی که از طریق سوریه به خاک عراق نفوذ کرده اند از 110 نفر در ماه به 10 نفر کاهش یافته است. وی در عین حال این امر را نتیجه مشکلات موجود برای تردد عناصر القاعده در مرزها قلمداد کرد نه تلاش هایی که سوریه در این زمینه انجام می دهد. پترائوس سپس برای دیدار و گفت و گو با مقام های سیاسی و نظامی پاکستان وارد این کشور شد.

وی قرار است با مقام های پاکستانی از جمله آصف علی زرداری رئیس جمهوری، یوسف رضا گیلانی نخست وزیر، ژنرال اشفاق پرویزکیانی فرمانده و ژنرال طارق مجید رئیس ستاد مشترک ارتش این کشور درباره راهبرد جدید امریکا در افغانستان و حملات موشکی هواپیماهای بدون سرنشین به مناطق قبایلی گفت و گو کند. این اولین سفر یک مقام ارشد نظامی امریکا به پاکستان بعد از اعلام راهبرد جدید آن کشور در افغانستان از سوی باراک اوباما محسوب می شود. گفته می شود مقام های پاکستانی مایل هستند درباره گسترش حملات احتمالی امریکا به ایالت بلوچستان از پترائوس توضیح بخواهند.

خبر دیگری حاکی است جوادالبولانی وزیر کشور عراق گفت: 13 نفری که در ارتباط با بمب گذاری های مرگبار مرداد ماه عراق دستگیر شده اند، قرار است اعدام شوند. در این بمب گذاری ها 127 تن کشته و 450 تن زخمی شدند. بولانی در ارتباط با انفجارهای 28 مرداد وزارتخانه های دارایی و امور خارجه که حدود 100 کشته بر جا گذاشت، گفت: 80 درصد تحقیقات در این مورد تکمیل شده است.