آرشیو دوشنبه ۲۱ دی ۱۳۸۸، شماره ۴۴۰۸
درخشش
۱۵

گروه روانپزشک

دکتر مهدیه معین القرباعی- روانپزشک و استاد دانشگاه تهران

دکتر قاسم قاضی زاده- روانپزشک و استاد دانشگاه تهران

دکتر فربد فدایی- روانپزشک و استاد دانشگاه بهزیستی و توانبخشی

دکتر سامرندسلیمی- روانپزشک و زوج درمان

سوالات خود را هر هفته چهار شنبه ساعت 11 تا 12 یا 16 تا 17 با تلفن 88757758 با مشاوران درمیان بگذارید و پاسخ ها را در روز دوشنبه در همین صفحه بخوانید.

زهرا موحدی – از تهران: دختر 18 ساله ای دارم که حدود سه سال پیش مبتلابه موخوره شده است و به دلیل وسواس موهای آسیب دیده را دائما جدا می کند. پس از مراجعه به پزشک، یکسری داروهای آرامبخش مصرف کرد ولی با قطع آن بیماری اش عود می کند. آیا راهی برای درمان او وجود دارد؟

دکتر سامرند سلیمی: این بیماری نوعی اختلال جبری است که در اثر ابتلابه آن، بیمار برای ارضای روح و روان خود مبادرت به انجام کارهایی تکراری می کند. در این مواقع فرد بدون این که به عواقب کارش فکر کند سرگرم انجام کارهایی مانند کندن مو، پوست لب، دست کاری جوش ها و جویدن ناخن می شود.

نوع دیگری از این اختلالات، اضطرابی است که افسردگی نمونه شایع آن است. در چنین مواقعی فرد افسرده پس از مراجعه به پزشک هنوز به بیماری خود اعتقاد ندارد و آن را باور نمی کند. از سوی دیگر، این گونه افراد کم اشتها هستند و در زندگی قدرت تصمیم گیری ندارند. از اختلال خواب رنج می برند و به مرور زمان تمرکز آنها کاهش پیدا می کند.

اغلب این بیماران تصور می کنند که فقدان تمرکز به دلیل اختلال در حافظه شان است در حالی که این گونه نیست.

باتوجه به این که عوامل هورمونی، شرایط خانوادگی، بارداری و زایمان، یائسگی و شیردهی زنان را بیش از دیگران در معرض ابتلابه چنین عوارضی قرار می دهد، این اختلالات در زنان شیوع بیشتری دارد. اجتناب از هرگونه اضطراب و استرس بهترین راه درمان این بیماری است با این حال توصیه می شود با یک مشاور روان درمان مشورت شود.