آرشیو دوشنبه ۲۱ دی ۱۳۸۸، شماره ۴۴۰۸
درخشش
۱۵

گروه جامعه شناس

دکتر سیدحسن حسینی، جامعه شناس و مدرس دانشگاه

دکتر کاظم قجاوند، جامعه شناس و مدرس دانشگاه

دکتر رستگار خالد، جامعه شناس و استاد دانشگاه شاهد

دکتر شهلاباقری، جامعه شناس و استاد دانشگاه

تربیت معلم

سوالات خود را هر هفته چهار شنبه ساعت 11 تا 12 یا 16 تا 17 با تلفن 88757758 با مشاوران درمیان بگذارید و پاسخ ها را در روز دوشنبه در همین صفحه بخوانید.

ط – ملاهادی از جهرم: حدود هفت سال است که زندگی مشترکم را آغاز کرده ام. اوایل زندگی مان با یکدیگر مشکلی نداشتیم ولی اکنون بعد از گذشت هفت سال به دلیل دخالت های خانواده همسرم تصمیم به جدایی گرفته ام. با توجه به این که اکنون دارای دو فرزند هستم آیا تصمیم به جدایی عاقلانه است؟

دکتر کاظم قجاوند: تحقیقات نشان داده طلاق دارای دو دلیل فردی و فرافردی است. اغلب جدایی های قبل از پنجمین سال زندگی مربوط به دلایل فردی مانند ناسازگاری، بدبینی، سوظن و... است ولی در سنین بالاتر دلایل فرافردی مانند دخالت های بی جای خانواده های زوجین و اطرافیان باعث جدایی می شود.

البته دخالت های اطرافیان هنگامی مشکل ساز می شود که زن و شوهر بدون توجه به موقعیت و ارزش فرد دخالت کننده، تصمیم گیری آنها را بر روابط خانوادگی شان ترجیح دهند. توافق زوجین برای برخورد با دخالت های اطرافیان یکی از مهارت های همسرداری است که باعث تحکیم بنیان خانواده ها می شود.

در این گونه مواقع به زوجین توصیه می شود تا در برخورد با اطرافیان عکس العملی که باعث دلخوری آنها شود انجام ندهند و سعی کنند تصمیمات خود و همسرشان درباره مسائل زندگی شان را بر عقاید دیگران ارجحیت دهند.

از طرفی باید در جامعه فرهنگسازی شود تا خانواده ها به تصمیمات فرزندانشان که زندگی مشترک را آغاز کرده اند احترام بگذارند و آنها را برای تحکیم روابط خانوادگی شان یاری رسانند.