آرشیو دوشنبه ۲۱ دی ۱۳۸۸، شماره ۴۴۰۸
دانش
۵

کاربردی کردن پوشش های نوین در بخش هوافضا

کارشناس قطب علمی فناوری نانو در محیط زیست دانشگاه صنعتی اصفهان از همکاری این دانشگاه با شرکت صنایع هواپیماسازی ایران خبر داد.

سمیه ذنوبی ایجاد مراکز خاص پژوهشی در زمینه نانو در دانشکده ها و مراکز تحقیقاتی دانشگاه و ایجاد هماهنگی میان آنها برای انجام تحقیقات گروهی در این حوزه را از چشم اندازهای این قطب علمی نام برد و افزود: علاوه بر این، این قطب در برنامه های خود کاربردی کردن فناوری نانو در جامعه و صنایع به موازات انجام پژوهش های بنیادین و ترویج و آموزش در زمینه نانو را قرار داده است. وی اظهار داشت: در این راستا اقدام به ایجاد زیرساختهای توسعه علمی نانو از جمله ایجاد و توسعه زیرساخت های نرم افزاری و سخت افزاری، ایجاد و رشد موسسات پژوهشی اقتصادی فعال در این زمینه کردیم.

ذنوبی به مطالعات وسیع علمی گروه تحقیقاتی مواد نانو ساختار دانشکده مهندسی مواد دانشگاه صنعتی اصفهان اشاره کرد و ادامه داد: شاخص فعالیتهای این گروه انجام طرحهای مطالعاتی با موسسات و صنایع اولویت دار کشور بویژه صنایع خودروسازی، هوا فضا، نفت و صنایع دفاعی است.

وی با اشاره به اجرای پروژه مشترک با شرکت صنایع هواپیماسازی ایران (هسا) خبر داد و خاطر نشان کرد: این پروژه به منظور کاربردی کردن پوششهای نوین بین فلزی نیکل- آلومینیوم (آلومیناید نیکل) نانو ساختار اجرایی شد.