آرشیو دوشنبه ۲۱ دی ۱۳۸۸، شماره ۴۴۰۸
دانش
۵

زنان شاغل بیشتر در معرض ابتلابه دیابت هستند

زنان شاغل به علت این که در معرض استرس های شغلی قرار دارند نسبت به افرادی که در محیط های غیر کاری و آرام بسر می برند، بیشتر در معرض ابتلابه دیابت نوع دو هستند.

دکتر اسداله رجب ضمن بیان این مطلب گفت: در زمانی که فرد تحت تنش قرار می گیرد هورمون های خاصی در بدن او ترشح می شود که نسبت به انسولین مقاومت دارد و مقاومت به انسولین به بالارفتن قند خون منجر می شود.

وی با اشاره به این که زنان شاغل بیشتر در معرض استرس ناشی از کار قرار دارند گفت: استرس های مداوم موجب می شود، افراد عاری از دیابت، در معرض ابتلاقرار بگیرند و در کسانی هم که مبتلابه دیابت هستند باعث می شود بیماران نتوانند، قند خون خود را کنترل کنند و بیماری آنها را شدت می دهد. رجب با بیان این که از بین بردن کامل استرس ها امکان پذیر نیست و به واسطه بروز استرس نمی توان مانع از کار و فعالیت افراد شد گفت: حمایت های روان شناختی و اجتماعی جامعه از افراد که این جامعه می تواند خانواده و محیط کار فرد باشد، مهمترین راهکار برای ارتقای سلامت افراد و کاهش استرس های مداوم در آنها است. رئیس انجمن دیابت ایران با تاکید بر این که نقش خود فرد در کنترل استرس و در نتیجه پیشگیری از دیابت بسیار موثر است گفت: با توجه به این که زندگی بدون استرس امکان پذیر نیست، هر فردی بخصوص زنان شاغل و یا افرادی که بیشتر در معرض استرس قرار دارند باید توانایی مدیریت استرس را داشته باشند. وی اظهار داشت: با کنترل احساسات، مدیریت استرس و شرکت در کلاس های آموزشی خاصی که به همین منظور وجود دارد می توان استرس را کاهش داد تا حالت بیماری زایی نداشته باشد. به گفته رئیس انجمن دیابت ایران، استرس های مداوم در کنار سایر عوامل خطر دیابت همچون سابقه خانوادگی ابتلابه دیابت، بی تحرکی، چاقی و تغذیه غلط، خطر ابتلابه دیابت را افزایش می دهد. وی اظهار داشت: کنترل استرس و آرامش، تحرک بدنی و تغذیه صحیح مناسب ترین و کم هزینه ترین راه های پیشگیری از دیابت و پیشگیری از عوارض این بیماری است.

رئیس انجمن دیابت ایران یادآور شد: هم اکنون حدود 8 درصد جمعیت کشور یعنی بیش از 5/5 میلیون نفر مبتلابه دیابت هستند که بیش از نیمی از این افراد از بیماری های خود بی اطلاع هستند.