آرشیو دوشنبه ۲۱ دی ۱۳۸۸، شماره ۴۴۰۸
دانش
۵

غزال تیز پای منظومه شمسی این هفته به ماه می رسد

رئیس انجمن نجوم آماتوری ایران از همنشینی سیاره تیر در کنار ماه در هفته جاری خبر داد.

مهندس مسعود عتیقی گفت: سیاره تیر در بامداد چهارشنبه با قدر 2/0 در کنار ماه قرار می گیرد که شرایط مناسبی را برای رصد این سیاره ایجاد می کند.

عتیقی با اشاره به این که برای رصد این سیاره کمتر از یک ساعت تا قبل از طلوع خورشید، وقت است، افزود: در بامداد چهارشنبه، ماه به صورت هلال نازک صبحگاهی دیده می شود و سیاره تیر به صورت ستاره کم نوری در کنار آن دیده می شود. عتیقی یادآوری کرد که سیاره تیر اوایل دی در آسمان شامگاهی قرار داشت، اما رفته رفته از 15 دی ماه وارد آسمان صبحگاهی شده است و هر روز بر جدایی سیاره تیر از خورشید افزوده می شود که شرایط مناسبی را برای رصد این سیاره فراهم می کند. وی افزود: به دلیل نزدیکی سیاره تیر به افق و دیگر این که تیر سیاره کم نوری محسوب می شود، بسیاری از افراد در طول عمر خود نمی توانند سیاره تیر را براحتی رصد کنند.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران خاطر نشان کرد که سیاره تیر بسیار به خورشید نزدیک و از ماه، قمر زمین حدود هزار کیلومتر بزرگتر است. عتیقی افزود: سیاره تیر قمر ندارد و به علت این که با سرعت 48 کیلومتر در ثانیه به دور خورشید می گردد به غزال تیزپای منظومه خورشیدی معروف است.