آرشیو دوشنبه ۲۱ دی ۱۳۸۸، شماره ۴۴۰۸
داخلی
۳

در صورت عدم پاسخ منطقی گروه وین

مجلس، دولت را به غنی سازی 20 درصدی مکلف می کند

گروه سیاسی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به تولید داروهای مورد نیاز 800 هزار نفر از طریق رآکتور تهران به کشورهای طرف مذاکره با ایران در زمینه سوخت 20 درصد هشدار داد کاری نکنند مجلس، دولت را مکلف به غنی سازی 20 درصد کند. علاءالدین بروجردی در گفت وگو با ایرنا، در واکنش به برداشت نادرست برخی مقامات و رسانه های غربی از اظهارات چندی قبل وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی مبنی بر آمادگی ایران درخصوص مبادله اورانیوم در کشور ثالث مانند ترکیه گفت: نظر ایران در زمینه خط قرمز بودن مبادله در خاک ایران تغییر نکرده و بهتر است غرب به جای فضاسازی های بی حاصل به دنبال راه حل برای خروج از بن بستی باشد که برای خود ایجاد کرده است.

وی افزود: با توجه به این که رآکتور تحقیقاتی تهران داروهای مورد نیاز 800 هزار نفر (از مبتلایان سرطان) را تامین می کند، امیدواریم که کشورهای طرف مذاکره شرایطی را ایجاد نکنند که مجلس، دولت را مکلف به غنی سازی 20 درصد کند.

بروجردی خاطرنشان کرد: در دهه 70 اورانیوم مورد نیاز رآکتور تهران را از آرژانتین خریداری کردیم و امروز هم با هر کشوری که آمادگی داشته باشد، وارد مذاکره می شویم.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی درباره اقدامات ایران پس از پایان ضرب الاجل یک ماهه ای که برای غرب تعیین کرده و احتمال تغییر چیدمان آبشارهای سانتریفیوژ در نطنز به منظور غنی سازی 20 درصد، بیان داشت: فکر نمی کنم راه حل این موضوع تعیین یک زمانبندی توسط طرفین در قالب هشدار و اولتیماتوم باشد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: مهم این است که این گره هرچه سریع تر باز شود که این موضوع در مذاکرات وین هم در حضور کارشناسان روس، فرانسه و امریکا پیگیری شد البته اگر ناگزیر شویم، دولت را مکلف به آغاز غنی سازی 20 درصد می کنیم.