آرشیو دوشنبه ۲۱ دی ۱۳۸۸، شماره ۴۴۰۸
داخلی
۳

کاظمی قمی:روابط تهران- بغداد صدمه پذیر نیست

سفیر کشورمان در عراق نسبت به اقدام برخی گروه ها در جهت تاثیرگذاری بر روابط تهران- بغداد بویژه همزمان با نزدیک شدن به انتخابات در عراق هشدار داد.

حسن کاظمی قمی گفت: برخی گروه ها سعی می کنند با مشکل تراشی و بزرگ نمایی آن هرگونه پیشرفت در روابط دو کشور را محدود کنند.

به گزارش العالم، وی در ادامه به سفر منوچهر متکی، وزیر امور خارجه کشورمان به عراق اشاره و با استقبال از نتایج آن، این سفر را گامی مهم در تاریخ روابط دو کشور دانست و افزود: سفر متکی و مذاکراتی که او با مسئولان عالی رتبه عراقی بویژه هوشیار زیباری، همتای عراقیش داشت، در فضایی انجام شد که برخی رسانه ها درصدد تیره کردن آن بودند. کاظمی قمی تصریح کرد: دو کشور اراده کافی را جهت توسعه روابط و پشت سرگذاردن مشکلات موجود دارند. در مذاکراتی که انجام شد، مسائل اقتصادی هم بررسی شد که در آن درخصوص ارتقای همکاری های اقتصادی به سطح نزدیک 10 میلیارد دلار رایزنی شد. وی همچنین از برگزاری اجلاس معاونان کنسولی وزرای امور خارجه ایران و عراق ظرف یک ماه آینده در تهران خبر داد.

کاظمی قمی با اشاره به توافق حاصله در زمینه دیدار کلانتران مرزی طی یک هفته آینده، خاطرنشان کرد: در آخرین اجلاس کلانتران مرزی که با حضور دو طرف در منطقه قصرشیرین برگزار شد، طرفین 11 کلانتر مرزی را به یکدیگر معرفی کردند و تلفن های آنها رد و بدل شد. در سفر آقای متکی قرار شد که این کلانتران مرزی طی این هفته با هم دیدار کنند.

وی به توافق دیگر در زمینه تشکیل گروه فنی مرزی برای بررسی میله های مرزی طی دو هفته آینده در قصرشیرین اشاره کرد و افزود: البته این گام نخست است و با توجه به طولانی بودن مرزها، این گروه های فنی باید در چند نقطه مستقر شوند که از قصر شیرین شروع می شود. وی به برگزاری سه جلسه کارشناسی در زمینه چگونگی بهره برداری از حوضچه های نفتی مشترک اشاره و خاطرنشان کرد: در این سفر بر ادامه برگزاری این جلسات تاکید شد. در همین حال شبکه خبری المنار گزارش داد: هوشیار زیباری، وزیر خارجه عراق برای گفت وگو با منوچهر متکی، همتای ایرانی خود درخصوص نتایج توافقات انجام شده در سفر اخیر متکی به عراق، به تهران سفر خواهد کرد.