آرشیو پنجشنبه ۲۴ دی ۱۳۸۸، شماره ۱۹۵۵۹
حوادث
۱۵

زلزله 3/7 ریشتری در هائیتی فاجعه آفرید

مردم هائیتی روز سه شنبه بزرگترین زلزله 200 سال اخیر کشورشان را تجربه کردند.

به گزارش آسوشیتدپرس این زمین لرزه با قدرت 3/7 ریشتر هاییتی را لرزاند. شدت این زلزله به حدی بود که اغلب ساختمانها در شهر «پورتوپیریس» پایتخت هائیتی فرو ریخت و هم اکنون مجروحان زیادی در خیابانهای این شهر سرگردانند.

در همین رابطه هیئت سازمان ملل مستقر در هائیتی از ویران شدن یک بیمارستان وکاخ ملی در پایتخت این کشور و ناپدید شدن شمار زیادی از کارکنان سازمان ملل در منطقه خبر داد.

یکی از کارکنان محلی سازمان ملل متحد گفت: این زمین لرزه مقر 9000 نیروهای پاسدار صلح سازمان ملل را در هائیتی تخریب کرده است و شمار زیادی از کارکنان آن در زیر آوار مانده اند.

براساس گزارش رسیده هدی اتایی، رئیس دفتر سازمان ملل ویژه برقراری ثبات در هائیتی و تمامی کسانی که به همراه وی در ساختمان این سازمان حضور داشتند، بر اثر زمین لرزه کشته شدند.

براساس این گزارش، تلاش های امدادگران برای نجات زیر آوارماندگان با مشکلاتی روبرو است؛ زیرا جاده ها و راه های ارتباطی به شدت آسیب دیده است، گفته می شود بر اثر تخریب ساختمان ها و خودروهای زیادی در محل زلزله احتمالاهزاران نفر جان خود را از دست داده اند.

در حال حاضر اوضاع منطقه فاجعه بار گزارش می شود؛ زیرا همه گونه ارتباط با منطقه قطع شده و گزارش مبتنی بر اخبار دسته دوم است.

شاهدان عینی آسمان منطقه را خاکستری رنگ توصیف کرده بیان می کنند: ابرهایی از گردوغبار پورتوپرینس پایتخت هائیتی را در برگرفته اند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به نقل از پرسنل سفارت این کشور در هائیتی از فرو ریختن ساختمان ها و دیوارها و وجود اجساد متعدد در خیابان ها خبر داده و از احتمال بالابودن تلفات جانی خبر داده است.

به گفته وی دو تا سه روز طول می کشد تا مردم بفهمند چه فاجعه ای رخ داده است.

شمار کشته شدگان و زخمیان این حادثه به دلیل قطع سیستم های ارتباطی هنوز مشخص نشده است.