آرشیو پنجشنبه ۲۴ دی ۱۳۸۸، شماره ۱۹۵۵۹
شهرستان ها
۱۱

سینمای صومعه سرا، سوخته و رنگ باخته

روزگاری شهرستان صومعه سرا با جمعیتی کمتر از 50هزار نفر دارای سالن سینما بود اما امروز با جمعیتی بیش از 200هزار نفر سینما ندارد! براستی چرا؟ اینکه احداث سینما صرفه اقتصادی ندارد به یک موضوع خنده دار برای شهروندان صومعه سرائی تبدیل شده است. و این تحلیل که از سوی برخی از مسئولان شهرستان صومعه سرا مطرح می شود را نادرست می دانند. تبدیل سینمای قدیمی و سوخته شهر به ویرانه، ردپای سوءمدیریت را در این شهرستان کاملا پر رنگ می کند. اکنون به دلیل نامعلومی هیچ تمایلی به بازسازی سینمای شهرستان صومعه سرا وجود ندارد و سالهاست مردم بویژه جوانان این شهرستان از داشتن سینما محروم هستند. این باری بر دوش مدیران و مسئولان سیاسی و اجرائی این شهرستان است. چرا شهرداری در اطراف خیابانهای این شهر تا توانسته طرحهای تجاری و پروژه های غیرفرهنگی اجرا می کند. اما برای ساختن سینما تاکنون مکانی را پیش بینی نکرده است؟! آیا حق نوجوانان و جوانان این شهرستان پس از سی سال از پیروزی انقلاب اسلامی داشتن یک سینما نیست؟ این جوانان و نوجوانان به کجا باید پناه ببرند؟ آیا سزاوار است به برنامه های مخرب ماهواره ای روی آورند؟ جوانان و شهروندان صومعه سرایی پناه جوی چه چیزی شوند که هویت فرهنگ و اندیشه خود را بسازند.

شهرداری این شهرستان تاکنون دراین باره کمترین نشانه ای از عملکرد درست را در این راستا به نمایش نگذاشته است و در مقابل بر دوش نکشیدن بار مسئولیت و پرتاب توپ به زمین دیگران بیشترین کاری بوده است که مسئولان سیاسی و اجرائی طی چند سال اخیر در این شهرستان در رابطه با سینمای صومعه سرا انجام داده اند. جوانان و نوجوانان شهرستان صومعه سرا امروز با حذف سینما ناچارند اوقات خود را در خیابانها بگذرانند.

متاسفانه رویکرد فرهنگی در شهرستان صومعه سرا طی چند سال اخیر تنزل پیدا کرده است و به اغلب شاخه های هنری آسیب وارد شده است.

وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی با افتخار از افتتاح 120 سالن سینما در چهار سال گذشته در کشور خبر می دهد.اما باید خبر نداشتن سینمای شهرستان صومعه سرا را به آن مقام اطلاع داد تا سینمای قدیمی و سوخته شهر ما که اکنون از خاطره ها رنگ باخته و به طریقی غیرمنتظره، تغییر کاربری داده شده است نیز پذیرای جوانان این شهر باشد.

صومعه سرا- ابراهیم مسافری