آرشیو پنجشنبه ۲۴ دی ۱۳۸۸، شماره ۱۹۵۵۹
شهرستان ها
۱۱

فعالیت 90هزار بافنده فرش دستباف در کردستان

سنندج- خبرنگارکیهان:

معاون توسعه سازمان بازرگانی استان کردستان در همایش استانی بازارشناسی فرش دستباف اظهار داشت: در حال حاضر بیش از 90 هزار بافنده در استان کردستان مشغول فعالیت هستند.

علی تردست گفت: با توجه به حمایت های سازمان بازرگانی استان کردستان از تاسیس کارگاه های مختلف و همچنین برگزاری دوره های آموزشی، بافندگان در هر دوره تولید که معمولابیش از پنج ماه به طول می انجامد، 60 هزار مترمربع فرش تولید می کنند که این امر کردستان را به یکی از استانهای برتر کشور مطرح کرده است.

وی با بیان اینکه 35 گروه و رسته مختلف در چرخه تولید فرش دستباف در استان کردستان فعالیت می کنند افزود: تولید فرش و بازار این صنعت دستی زمانی پویاست که تقاضا برای خرید آن وجود داشته باشد و مهمترین اصلی که باید در عصر حاضر در خصوص تامین بازار فرش مورد توجه قرار گیرد شناسایی و تولید براساس نیازهای بازار است که در حال حاضر این مهم تاحدودی نادیده گرفته شده است.

مرتضی لطفی افشار گفت: تولید فرش در کشور ما در طول سالهای گذشته به عنوان یک کالای انحصاری در جهان مطرح بوده اما با توجه به اینکه هم اکنون کشورهای هند، چین، پاکستان و در طول یک دو سال گذشته افغانستان هم به این جمع افزوده شده، بنابراین قدرت ما را در بازارهای جهانی کاهش داده است و اگر ما خواهان توسعه صادرات این محصول هستیم باید قدرت رقابت در بازارهای جهان را افزایش دهیم.

رئیس گروه سلیقه یابی مرکز ملی فرش کشور اظهار داشت: با توجه به اینکه حدود 80درصد فرش تولیدی در کشور صادر می شود بنابراین باید نوع نگاه به تولید این محصول منطبق بر سیاست های تجارت خارجی باشد که یکی از اولویت های سیاست تجارت خارجی و صادرات کالاتوجه به سلیقه مشتری و نیاز بازار روز است.