آرشیو پنجشنبه ۲۴ دی ۱۳۸۸، شماره ۱۹۵۵۹
اخبار خارجی
۱۶

اعتراض خیابانی مردم افغانستان علیه اشغالگران به درگیری خونین با پلیس انجامید

اعتراضات خیابانی مردم جنوب افغانستان علیه اهانت اشغالگران به قرآن کریم، به درگیری با پلیس افغان انجامید و 9 کشته و 24 زخمی بر جای گذاشت.

به گزارش خبرگزاری جمهورس اسلامی، در جریان درگیری مسلحانه میان تظاهرکنندگان و نیروهای پلیس پر شهرستان «گرمسیر» واقع در ولایت جنوبی «هلمند» افغانستان، هشت تظاهرکننده و یک نیروی پلیس جان خود را از دست دادند. در این درگیری، 24 نفر از جمله دو پلیس نیز زخمی شدند.

به گفته منابع رسمی افغان، حادثه زمانی رخ داد که یک نفر از میان تظاهرکنندگان به سوی نیروهای پلیس تیراندازی کرد و این عمل به واکنش متقابل منجر شد.

هم اکنون 18 هزار نظامی آمریکایی و انگلیسی در هلمند مستقر هستند. در مورد ماجرای اهانت غربی ها نسبت به قرآن کریم، توضیحات بیشتری مخابره نشده است.

حملات آمریکا

استان هلمند دیروز همچنین شاهد حملات موشکی هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا در منطقه «نوزاد» نیز بود. در این حملات 16 نفر کشته و 25 تن دیگر زخمی شدند. اشغالگران طبق معمول خود، کشته شدگان مذکور را شبه نظامیان طالبان اعلام کردند، ولی گزارشات حاکی است قربانیان این حمله غیرنظامی بوده اند. عملیات ترور یک مقام افغانی در هلمند نیز تنها به مرگ یک مهاجم مسلح انجامید. در شرق افغانستان نیز انفجار بمب به هلاکت دو نظامی آمریکایی انجامید. در یک واقعه مشابه دیگر هم چهار سرباز افغان جان خود را از دست دادند. ولایت قندهار هم دیروز شاهد یک عملیات انتحاری بود که بر اثر آن، سه پلیس و تعدادی کارمند دولتی زخمی شدند.

خبر دیگر اینکه، «باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا، از کنگره این کشور خواست 33 میلیارد دلار بودجه اضافی برای جنگ در افغانستان تصویب کند.

این درخواست در حالی مطرح می شود که دوم دی ماه، رئیس جمهوری آمریکا بودجه دفاعی این کشور را برای سال 2010، به میزان 626 میلیارد دلار به امضا رساند و کنگره نیز آن را تایید کرد.

ژاپن نیز در نظر دارد چند صد میلیون دلار به روند آشتی ملی افغانستان اختصاص دهد.