آرشیو پنجشنبه ۲۴ دی ۱۳۸۸، شماره ۱۹۵۵۹
اخبار خارجی
۱۶

هلاکت 83 نظامی سعودی در جنگ با شیعیان صعده

معاون وزیر دفاع عربستان از کشته و مجروح شدن 121 نظامی خود در جنگ سه ماهه با شیعیان صعده خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ها، شاهزاده خالدبن سلطان بن عبدالعزیز معاون وزیر دفاع عربستان روز سه شنبه اعلام کرد: با کشته شدن چهار سرباز عربستانی در نبرد با الحوثی ها برای تصرف پاسگاه الجابری در مرز یمن تعداد کشته شدگان نظامی مان به 82 نفر رسید.

معاون وزیر دفاع عربستان تعداد زخمی های ارتش عربستان در نبرد با جنگجویان شیعی در سه ماهه اخیر را فقط 39 نفر ذکر کرد.

ناظران سیاسی منطقه معتقدند آمار تلفات نظامیان عربستانی بیش از این تعداد است و رژیم سعودی برای تضعیف نشدن روحیه نظامیان از اعلام دقیق تلفات خودداری می کند.

از سوی دیگر «محمد عبدالسلام» سخنگوی جنگجویان الحوثی در گفت وگو با شبکه خبری «العالم»، اظهارات معاون وزیر دفاع عربستان در مورد تسلط بر پاسگاه الجابری را تکذیب کرد و گفت: رزمندگان الحوثی هنوز پاسگاه الجابری را در اختیار خود دارند و تا زمانی که عربستان به تجاوزات خود بر ضد غیرنظامیان یمنی ادامه می دهد، به نبرد با او خواهیم پرداخت. این در حالی است که ارتش عربستان در ادامه حملات هوایی خود به مناطق مسکونی و روستاهای شیعه نشین صعده روز سه شنبه اقدام به بمباران اردوگاه پناهندگان یمنی موسوم به «فحیم الخزائن» کرد که به کشته و مجروح شدن ده ها نفر انجامید.

در همین حال پس از بمباران مواضع شیعیان در یمن، رژیم آل سعود با شلیک 896 موشک، انتقام شکست خود را از جنگجویان الحوثی گرفت و مناطق جبل الدخان، المدود، الجابری، الصبه، المجدعه، غافره و شدا را زیرآتش گرفت.همچنین یک نهاد امدادرسان سازمان ملل روز سه شنبه گزارش داد که اردوگاه های موقت این سازمان مامن هزاران آواره شیعه شده به گونه ای که سازمان ملل دیگر از عهده تامین مواد غذایی آنان نیز بر نمی آید. کمیساریای عالی سازمان ملل متحد برای پناهندگان تصریح کرد: گرچه بیش از 200 هزار شیعه در شمال یمن آواره و در اردوگاه ها مستقر شده اند، اما هزاران آواره یمنی نیز در خارج از اردوگاه ها در وضعیت بسیار وخیمی به سر می برند.