آرشیو پنجشنبه ۲۴ دی ۱۳۸۸، شماره ۱۹۵۵۹
اخبار خارجی
۱۶

تل آویو در برابر آنکارا عقب نشست از ترکیه عذرخواهی می کنیم

رژیم صهیونیستی در اعتراض های دولت ترکیه نسبت به رفتار توهین آمیز مقامات وزارت خارجه این رژیم با سفیر ترکیه از آنکارا عذرخواهی کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روزنامه صهیونیستی هاآرتص، «دانی آیالون»، معاون وزیرخارجه رژیم صهیونیستی به دلیل رفتار توهین آمیز خود در مقابل سفیر ترکیه در تل آویو عذرخواهی کرد.

وی روز سه شنبه با احضار سفیر ترکیه در تل آویو به وزارت خارجه و نشاندن وی بر روی مبلی پایین تر از سطح صندلی خود و برداشتن پرچم ترکیه از روی میز کار خود برخوردی توهین آمیز با سفیر ترکیه داشت.

ولی در پی واکنش تند آنکارا نسبت به این اقدام و تاکید بر ضرورت عذرخواهی تل آویو، «آیالون» با انتشار بیانیه ای مجبور به عذرخواهی شد.

این در حالی است که در ابتدای بحران پیش آمده «بنیامین نتانیاهو»، نخست وزیر رژیم صهیونیستی ضمن حمایت از اقدام «آیالون» گفته بود تا به آخر به حمایت خود از این اقدام ادامه خواهد داد.

وزارت خارجه ترکیه با انتشار بیانیه ای اعلام کرده بود که منتظر توضیح و عذرخواهی مقامات اسرائیلی هستیم و از وزیرخارجه این رژیم می خواهیم که به نزاکت دیپلماتیکی پایبند باشد و پایش را به اندازه گلیمش دراز کند.

گفتنی است تصویر آیالون در حالی در کنار سفیر ترکیه در سرزمین اشغالی به نمایش درآمده بود که آیالون بر روی یک صندلی بلندتر و بهتری نشسته بود و در حالی که سفیر ترکیه بر روی صندلی کهنه و کوچکی نشسته بود و این تصویر به سرعت در رسانه های صهیونیستی انتشار یافت.

آیالون در مصاحبه با رادیو ارتش اسرائیل نیز در مورد انتشار این تصویر نه تنها اظهار تاسف از خود نشان نداد. بلکه اعلام کرده بود که در ارتباط با تاکتیک های دیپلماتیک موجود و با توجه به تحریک های مداوم از جانب بازیگران سیاسی و دیگر مقامات ترکیه، این اقدام حداقل کاری بود که رژیم صهیونیستی در واکنش به ترکیه می توانست انجام دهد.

سریال جدید تلویزیونی ترکیه که با نام «دره گرگ ها» پخش می شود به جنایت جاسوسان موساد در ربودن کودکان فلسطینی اشاره می کند و همین مسئله باعث تیرگی روابط رژیم صهیونیستی با ترکیه شده است.در همین رابطه «احمد داوود اوغلو» وزیر خارجه ترکیه در کنفرانس خبری مشترک با «دیوید میلیبند» همتای انگلیسی اش در لندن با اشاره به تنش های موجود در روابط کشورش با رژیم صهیونیستی تاکید کرد، جنگ سال گذشته اسرائیل علیه نوارغزه عامل تیرگی روابط دو طرف شد.