آرشیو پنجشنبه ۲۴ دی ۱۳۸۸، شماره ۱۹۵۵۹
ورزشی - اخبار کشور
۱۳

رئیس کمیسیون جهاد کشاورزی و منابع طبیعی: 40 قلم کالای کشاورزی شامل تعرفه 90 درصدی شد

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی گفت: برای جلوگیری از واردات بی رویه به کشور، 40 قلم کالاشامل افزایش تعرفه واردات 90 درصدی شده است.

به گزارش ایرنا، عباس رجایی اظهار داشت: برای ساماندهی و جلوگیری از واردات بی رویه، کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی یک مدل چند وجهی را به وزارت بازرگانی ارایه کرده است که در صورت اجرای آن اولویتهای وارداتی برای کشور مشخص خواهد شد.

وی گفت: باید در ارتباط با واردات کالاهایی که برای تولید آن مزیت وجود ندارد، با توجه به شرایط قرنطینه ای و رعایت استانداردهای کیفی اقداماتی انجام شود.

رجایی در ارتباط با سایر محصولات کشاورزی گفت: ورود محصولات کشاورزی به کشور باید خارج از فصل تولید بوده و به منظور کنترل روند واردات باید از تعرفه ماثر که بتواند رقابت پذیری محصول را تامین کرده و جلوی قاچاق را بگیرد، استفاده کرد.وی، ضمن ابراز مخالفت با واردات کالاهایی که کشور در تولید آن دارای مزیت نسبی است افزود: باید ورود این نوع کالاها به کشور ممنوع شود.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس اضافه کرد: همه این بحث ها در مجموع برای آن است که بتوانیم حمایت هدفمندی را از تولید داخل داشته باشیم و جلوی واردات بی رویه را بگیریم.

رجایی افزود: در برنامه پنجم نیز این موضوع را لحاظ خواهیم کرد تا واردات با شرایط ویژه بوده و افسارگسیخته نباشد.

وی در زمینه محورهای برنامه توسعه پنجم در بخش کشاورزی نیز گفت: توسعه بخش کشاورزی، افزایش نرخ سرمایه گذاری، سرمایه گذاری در زیر ساختهای کشاورزی، بهره گیری از فناوریهای نوین و اعطای تسهیلات ارزان قیمت به این بخش از جمله مهمترین این محورها هستند.

رجایی یادآور شد: در همین راستا پیش بینی شده که نرخ سرمایه گذاری از 5/3 تا 4 درصد به بالای 10 درصد در برنامه پنجم توسعه افزایش پیدا کند.

وی طراحی 40 هزار هکتار گلخانه، هدفمند کردن یارانه ها و اختصاص سه درصد از اعتبارات به بخش تولید و اعطای 20 هزار میلیارد ریال تسهیلات ارزان قیمت به بخش کشاورزی را از دیگر محورهای این بخش در برنامه پنجم توسعه عنوان کرد.