آرشیو دوشنبه ۵ بهمن ۱۳۸۸، شماره ۴۴۲۰
تولید
۲۱

اختصاص 2 هزار میلیارد تومان به ذخیره سازی کالا

رئیس موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی، از اختصاص دو هزار میلیارد تومان برای ذخیره سازی محصولات در آستانه هدفمندسازی یارانه ها خبر داد.

محمود دودانگه در گفت وگو با شابا، با اشاره به این که هماهنگی های لازم با تشکل های بخش خصوصی، برای ذخیره سازی صورت گرفته است، گفت: ذخیره سازی از مدت ها پیش آغاز شده و هدفی که وزارت بازرگانی در این مسیر دنبال می کند، کنترل و مقابله با رفتارهای غیرطبیعی و جلوگیری از افزایش بیش از حد قیمت ها پس از هدفمندسازی یارانه ها است. دودانگه، از جمله اثرات احتمالی هدفمندسازی یارانه ها بر بازار را شکل گیری احتکار تجاری عنوان کرد و اظهار داشت: هدفمندسازی یارانه ها ممکن است باعث شکل گیری برخی انتظارات و نگرانی های روانی در تولیدکنندگان شود و آنها بر اثر این نگرانی ها به احتکار تجاری اقدام کنند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر مردم هم ممکن است به دلیل نگرانی ناشی از افزایش تورم به خریدهای خود سرعت ببخشند که همین مسئله باعث بروز احتکار خانگی شده و همزمان، افزایش تقاضا و کاهش عرضه را شکل می دهد.

معاون وزیر بازرگانی، با تاکید بر اینکه وزارت بازرگانی در زمینه کنترل احتکار تجاری نگران نیست و می تواند با آن مقابله کند، گفت: مشکلی که وجود دارد افزایش حجم تقاضا از سوی مصرف کنندگان است که باعث می شود آنها بیش از هر زمان به خرید مایحتاج خود بپردازند و همین مسئله به بازار فشار بسیاری تحمیل کند.

وی تصریح کرد: به همین دلیل وزارت بازرگانی با تعامل آن گروه از بخش خصوصی که مورد اطمینان است به ذخیره سازی می پردازد تا در مقابل مشکلات احتمالی بازار عکس العمل نشان داده و بلافاصله از کمبود کالاو افزایش بی رویه قیمت ها جلوگیری کند.