آرشیو دوشنبه ۵ بهمن ۱۳۸۸، شماره ۴۴۲۰
تولید
۲۱
گزارش

صنایع نوین بدون کرسی

همایش سالانه دستاوردهای طرح صنایع نوین شرایطی را فراهم آورد که دست های فعال در این بخش از مشکلاتشان سخن بگویند و با ذکر اعداد و ارقام به بی توجهی نسبت به صنایع نوین اشاراتی داشته باشند.

با نیم نگاهی به پروژه های مصوب شده صنایع نوین از نیمه اول سال 87 تا کنون می توان دید که میزان قرارداد های امضا شده چقدر پائین است.

در بخش نرم افزار، IT کلا 22 پروژه با اعتبار بالغ بر 243/40 میلیارد ریال، نانو تکنولوژی، مواد پیشرفته و فرایند های ساخت پنج پروژه با بودجه ای به میزان 813/22 و در نهایت رباتیک، مکانیک و هوافضا با یک پروژه که حجم اعتباری آن 375/9 میلیارد ریال است.

این اعداد نشان می دهد که صنایع نوین در قلمرو صنعتی ها جایگاه ویژه ای نداشته اند. به اعتقاد مسئولان این بخش برای این که صنایع نوین رشد و میزان سرمایه گذاری در آن افزایش پیدا کند بایستی برنامه های جامعی تدوین شود که البته هدایت رئیس سازمان گسترش و نوسازی این موضوع را در قالب نقشه راه تعریف کرد که متاسفانه هنوز به شکل واقعی تعریف نشده است.

وی درهمایش سالانه دستاوردهای طرح صنایع نوین، با بیان این که پرداختن به صنایع نوین نیازمند اختیارات ویژه است، گفت: در سه حوزه سرمایه گذاری، حمایت های قانونی و نهادسازی در حال فعالیت هستیم و در هر سه سرفصل نیاز به توسعه روش ها داریم که بتوانیم هم سریع و هم کم دردسرتر از این همه توان و استعداد کشور استفاده کنیم.وی درمورد بخش پزشکی مرتبط با صنایع نوین نیز گفت: در سری کارهای جدید در بایو و عرصه های پزشکی شاهد پیشرفت های عالی هستیم که بطور قطع این حوزه، حوزه ای جذاب و قدرتمند خواهد بود که امیدواریم فعالان در این حوزه به ارائه طرح های جدید مشغول شوند؛ ضمن آن که حمایت های خوبی نیز از آنها به عمل خواهیم آورد.

علیرضا شکوهی معاون طرح و برنامه طرح های صنایع نوین وزارت صنایع و معادن نیز گفت: ایجاد بستر مناسب برای توسعه صنایع نوین و راه اندازی شرکت های بزرگ صنعتی و مراکز ملی تحقیقاتی از اولویت های توسعه صنایع نوین در کشور است.

وی افزود: بسترسازی به منظور ایجاد رشد و پویایی بنگاه های اقتصادی و ایجاد تعاملات مستمر و پویا در بین ساختارهای صنعتی با ساختارهای علمی از اهداف توسعه طرح های صنایع نوین است.