آرشیو دوشنبه ۵ بهمن ۱۳۸۸، شماره ۴۴۲۰
صفحه آخر
۲۸

رقابت تئاتر ایران و جهان اوج گرفت

ایمان خداجو

گروه فرهنگ و هنر جشنواره تئاتر فجر در حالی سومین روز خود را با رقابت تئاترهای ایران و جهان برای جذب تماشاگر بیشتر پشت سر گذاشت که امروز بر شدت این روند افزوده خواهد شد.

گزارش خبرنگار «ایران» حاکی از این است که پس از اجرای نمایش خنکای ختم خاطره نوشته حمیدرضا آذرنگ به کارگردانی نیما دهقان روند استقبال از آثار روی صحنه رو به فزونی نهاد و بسیاری از تماشاگران به دلیل ازدحام جمعیت پشت درهای بسته ماندند. از سوی دیگر آغاز نمایش های بین المللی هم با اجرای جدید پروفسور جنت سلیم کارگردان اهل آذربایجان دور جدید از حضور پررنگ تماشاگران آغاز شد. «مشدی عباد» کار اجرایی این کارگردان با استفاده از شیوه های بداهه گویی، خلاقیت های بازیگری و مبتنی بر سیستم استانسیلاوسکی به روی صحنه آمد. نمایش هایی همچون «گیلگمش» اثر جلال مردنیراز از ترکیه در تماشاخصنه سنگلج، دلو (سیروس کهوری نژاد) و «هفت علیه تب» کار (الوارد آرکوس) از کلمبیا، کهربا (سیمین امیریان) و... از جمله نمایش هایی بودند که با استقبال بیشتر تماشاگران روبه رو می شدند.

جلال مردنیراز در گفت وگویی با خبرنگار «ایران» از اجرای این نمایش به عنوان کاری مهم و در عین حال دشوار یاد کرد. همچنین آلوارد آرکوس، کارگردان کلمبیایی نمایش «هفت علیه تب» نیز از کار خود به عنوان اثری برای صلح و دوستی یاد کرد و آن را آسیب شناسی و نقد و چالش جنگ های جهان دانست.

رقابت تئاترهای روی صحنه از امروز دوشنبه با حضور کارگردانانی همچون اورا سیدیروپولو از یونان، کیومرث مرادی، آتیلاپسیانی، چیستا یثربی (ایران) آنا شیشکینا (روسیه) یوزف مارکوکی (لهستان) بهروز غریب پور (ایران) چه برای جذب تماشاگر و چه در بخش های مهمان و رقابتی مسابقه بین الملل رو به فزونی می رود.