آرشیو چهارشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۸۸، شماره ۴۴۴۹
ایران زمین
۲۳

ضوابط ثبت شناورها در مناطق آزاد کشور ابلاغ شد

قشم/ خبرنگار«ایران» وزرای عضو شورای هماهنگی مناطق آزاد تجاری صنعتی، ضوابط ثبت و اعطای تابعیت جمهوری اسلامی به شناورها در این مناطق را تصویب و ابلاغ کردند.

تمام شناورها صرف نظر از نوع ساخت، فعالیت،ظرفیتهای ناخالص و شناورهای در حال ساخت میتوانند در مناطق آزاد به ثبت برسند و از تمام حقوق و مزایای شناورهای ثبت شده در سرزمین اصلی برخوردار باشند.

ثبت شناورها در مناطق آزاد توسط مرکز ثبت شناورها تحت مدیریت سازمان مناطق آزاد انجام میشود و اشخاص حقیقی و حقوقی میتوانند از این شرایط استفاده کنند. نمایندگان کنسولی ایران میتوانند با کسب اجازه از سازمان بنادر و دریانوردی، گواهینامه ثبت موقت برای شناورهایی که در مناطق آزاد به ثبت میرسند، صادر کنند.

در ابلاغیه وزرای عضو شورای هماهنگی مناطق آزاد کشور آمده است: مدت اعتبار گواهینامه ثبت موقت شناورها از سوی نمایندگان کنسولی ایران متناسب با مدت سفر شناورها به یکی از بنادر سرزمین اصلی یا منطقه آزاد به منظور ثبت دائم بوده و نباید بیشتر از شش ماه باشد.

براساس این مصوبه، مراحل ثبت شناورها و اعطای تابعیت جمهوری اسلامی ایران، ثبت شناورهای اجاره کامل، ثبت شناورهای ایرانی ثبت شده در منطقه آزاد به صورت اجاره کامل در خارج از کشور، نقل و انتقالات و معاملات شناورها، گواهینامه ثبت و تابعیت و ابطال ثبت و سلب تابعیت شناور در مناطق آزاد توسط مرکز ثبت شناور انجام میشود. شناورهای به ثبت رسیده در مناطق آزاد مجاز به برافراشتن پرچم جمهوری اسلامی بوده و علاوه بر حقوق متعلق به شناورهای ایرانی از امتیازات و تسهیلات قانونی مناطق آزاد نیز بهرهمند میشوند. براین اساس تمام شناورهای ثبت شده در مناطق آزاد میتوانند مطابق با مفاد آئیننامه برای مدت معین درکشورهای دیگر به صورت اجاره کامل، ثبت شوند. وزرای شورای هماهنگی مناطق آزاد همچنین در ابلاغیه خود آوردهاند: مدت اعتبار گواهینامه ثبت و تابعیت شناورها حداکثر پنجسال است که در پایان هر سال باید تمدید و در انقضای مدت اعتبار، در صورت درخواست، تجدید شود.