آرشیو چهارشنبه ۱۱ فروردین ۱۳۸۹، شماره ۴۴۶۶
صفحه آخر
۸

اسپری خنک کننده برای جلوگیری از آسیب های مغزی

پژوهشگران برای جلوگیری از آسیب های مغزی، اسپری خنک کننده ای اختراع کرده اند که گاز خنک کننده پرفلوئوروکربن را با فشار درون بینی می پاشد و طی 90 دقیقه، دمای خون را به 34 درجه سانتیگراد می رساند.

براساس این گزارش، در بیمارانی که دچار ایست قلبی می شوند، سرد کردن دمای بدن مصدومان می تواند از آسیب رسیدن به مغزشان جلوگیری کند. این موضوع آنقدر مهم است که در شهرهای بزرگی مانند نیویورک، پرسنل آمبولانس ها موظفند دمای بدن بعضی از بیماران خود را تا 20 دقیقه قبل از حرکت به سمت بیمارستان با دستگاه های سردکننده پائین نگاه دارند.

اکنون تکنسین های فوریت های پزشکی می توانند از اسپری های قابل حمل جدیدی استفاده کنند که با خنک کردن مستقیم مغز بیماران، شانس نجات آن ها را افزایش می دهد. این دستگاه رینوچیل نام دارد.

10 سال پیش پزشکان متوجه شدند پائین آوردن دمای بدن می تواند متابولیسم سلول های مغزی را کاهش دهد و از تشکیل مولکول های سمی که می تواند باعث بروز آسیب های مغزی پایدار شود، پیشگیری کند. در بسیاری از بیمارستان ها برای انجام این کار، یک لوله سرد را وارد یک رگ اصلی بدن می کنند، اما اجرای این تکنیک در محل حادثه بسیار خطرناک است.