آرشیو پنجشنبه ۱۹ فروردین ۱۳۸۹، شماره ۴۴۷۲
زنان امیدوار
۱۵

گروه اطفال

الف رحیمی از شهرری: دختر

28 ماهه ای دارم که از 5/1 سالگی نیازش را به دستشویی گفت. اما هنوز مبتلابه شب ادراری هنگام خواب است. آیا این حالت شب ادراری حساب می شود؟

دکتر محمد نصیری: برای یک کودک طبیعی که رشد خوب و وزن تکاملی مناسبی دارد، به راحتی می دود، از پله بالامی رود و تمام فعالیت های بدنی مورد انتظار خود را به خوبی انجام می دهد تاخیر در اطلاع دادن از نیازش به دستشویی تا 5 سالگی شب ادراری یا روزادراری شمرده نمی شود.

اگر تنها مشکل این است و همراه با علائمی همچون درد در ناحیه زیرشکم، تب و بی قراری نباشد می توان با چند راهکار ساده به وی کمک کرد.

قراردادن یک جای خاص و ویژه برای خواب کودک، رفتن به دستشویی قبل از خواب، کاهش مصرف مایعات در ساعات آخر شب، افزایش فاصله بین زمان خواب و مصرف غذا و در نهایت کاهش استرس های کودک در درمان شب ادراری موثر است.

سیاح از تهران: چه راه هایی برای کنترل تب در کودکان موثر است؟

دکتر حسین دریانی نژاد: اولین گام در کنترل تب کودک کم کردن لباس های او و کاهش دمای محیط است. اقدام بعدی کمک گرفتن از تن شویه به کمک آب خالص است.

دقت داشته باشید نیازی به اضافه کردن هیچ ماده ای به این آب نیست. دمای آب تنها باید

2 تا 3 درجه پائین تر از دمای بدن کودک باشد و تنها قسمت هایی از بدن باید شسته شود که داغ است و باید از تماس نواحی سرد با آب خودداری کرد.

در صورتی که هیچ یک از این اقدامات دمای بدن را کاهش نداد مراجعه به یک متخصص اطفال ضروری است تا به صلاحدید وی از تب بر مناسب برای کودک استفاده کرد.