آرشیو یکشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۸۹، شماره ۴۴۹۲
قاب کوچک
۱۶

مستقل شدن

دوقلوها

سمیه آراسته

همراه بودن یا جدا بودن دوقلوها در کلاس درس از جمله موارد چالش برانگیزی است که مزایا و معایب خاص خود را دارا بوده و والدین را بر سر دوراهی قرار می دهد. اگر چه برخی از مدارس دوقلوها را در یک کلاس می گذارند اما برخی دیگر جدا کردن آنها را مفیدتر تلقی می کنند. انتخاب شیوه مناسب و بررسی تاثیر آن بر عملکرد تحصیلی دوقلوها همواره از موضوعات مورد بحث بوده است.

بسیاری از والدین دوقلوها ترجیح می دهند تا کودکانشان در مهدکودک و در صورت همجنس بودن دردوره دبستان در یک کلاس باشند زیرا وابستگی آنها در این سنین به یکدیگر زیاد بوده و با هم بودن آنها خصوصا در روزهای اولیه ورود به مهد و دبستان از اضطراب آنها می کاهد حال آنکه جدا کردن آنها از یکدیگر در این شرایط استرس مضاعفی را نسبت به سایرین بر آنها وارد می کند.

علاوه بر این انجام تکالیف یکسان، شرکت در اردو یا حتی کمک کردن آنها در دروس به یکدیگر از فواید با هم بودن دوقلوهاست که باعث تسهیل کار معلم و والدین نیز خواهد شد. همچنین این شرایط زمینه ساز بروز حس رقابت بین آنهاست که در آینده تحصیلی آنها نیز مفید خواهد بود.

اگر چه والدین گاهی نگران این مسئله هستند که با هم بودن دوقلوها در یک کلاس در شکل گیری شخصیت مستقل آنها تاثیرگذار باشد اما متخصصان بر این باورند که وقتی معلم و همکلاسی ها به دوقلوها به چشم دو فرد مستقل نگاه می کنند ناخودآگاه وجود تفاوت های فردی بین آنها برای خودشان نیز آشکارتر خواهد شد.

جدا کردن دو قلوها در مدرسه خصوصا برای دوقلوهای مطیع و پذیرا توصیه می شود زیرا باعث تقویت عزت نفس و استقلال در آنها می شود.

با در نظر گرفتن موارد یاد شده پاسخی قطعی برای این پرسش وجود ندارد بلکه والدین باید ابتدا میزان وابستگی دوقلوها به یکدیگر، استقلال فردی، خصوصیات شخصیتی و خلق و خوی هر یک را در نظر گرفته و سپس در این رابطه تصمیم گیری کنند.

مشورت با معلم و همچنین بررسی منظم میزان پیشرفت دو قلوها پس از تصمیم گیری به منظور مقایسه همسان بودن نتایج با انتظارات از مواردی است که در اخذ تصمیم مناسب به والدین یاری می رساند.