آرشیو پنجشنبه ۶ خرداد ۱۳۸۹، شماره ۶۹۹۵
ورزشی
۲۳

بازگشت تکواندو به روزهای اوج

سید رحیم منفرد

پس از اقتدار تکواندو ایران و قهرمانی بلامنازع در آسیا، افتخار آفرینان کشورمان خود را آماده درخشش در جام جهانی باکو و گوانگجو می نمایند.

تیم ملی تکواندو در شرایطی در نوزدهمین دوره رقابت های قهرمانی آسیا در قزاقستان بر سکوی نخست جلوس کرد که با اختلاف زیاد کره جنوبی یکی از نامداران جهان در این رشته را مقهور خود نمود.

در15 سال گذشته تکواندو دوران پر فراز و نشیب فراوانی را پشت سر گذاشته و پس از اینکه در سال1997 اولین مدال طلای جهانی ایران با درخشش مهدی بی باک در نهایت نایب قهرمانی را برای ما به ارمغان آورد تا مسابقات قزاقستان که برای دومین دوره پیاپی قهرمان آسیا شدیم نوسان زیادی را طی نموده است.

اوج موفقیت تکواندو ایران قهرمانی در جام جهانی2000 لیون بود که بالاتر از کره و فرانسه قرار گرفتیم و سر فصل تازه ای برای کشورمان گشوده شد و جهانیان ما را تحسین کردند. از آن زمان به بعد همواره تکواندو ایران در میادین مهم بین المللی با قدرت ظاهر می شد و همه نگاه ها را به خود معطوف می کرد اما از چهار سال پیش دوران افول و ناکامی را پشت سر گذاشت تا اینکه با پیوستن رضا مهماندوست به کادرفنی و انتخاب مجید افلاکی و بیژن مغانلو که تجربه سال ها حضور موفق به عنوان ورزشکار درمیادین جهانی و آسیایی داشتند، بار دیگر تکواندو به روزهای اوج بازگشت.

از عوامل مهم دیگر که موجب گردید تکواندو دوباره در راه رشد و پیشرفت قرار بگیرد اعتماد به جوانان بود که آنها هم فرصت را مغتنم شمردند و با شایستگی و تصاحب چهار مدال طلاقدرت برتر خود را به رخ سایر مدعیان کشاندند.

این موفقیت مهم در سالی که بازی های آسیایی2010 گوانگجو را در پیش داریم موجب خرسندی دست اندرکاران قرار گرفته و باید زمینه را به گونه ای فراهم نمایند تا با تکرار این مدال های طلانام ایران در جمع تیم های برتر آسیا در جدول رده بندی کشورها بلند آوازه گردد. در این میان مسئولین مربوطه وظیفه خطیر و حساسی بر دوش دارند و باید در فرصت باقیمانده تا بازی های آسیایی از لحاظ روحی و روانی نیز مددکار تکواندوکاران باشند و با برگزاری اردوهای مستمر، تمرینات جدی، شرکت در تورنمنت های مهم برون مرزی بر ضریب آمادگی آنها بیفزایند تا هیچ مشکلی نتواند سد راه افتخار آفرینان ما گردد.