آرشیو دوشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۸۹، شماره ۲۱۰۹
استان ها
۲۳

ذخیره آب سد 15خرداد تمام شد

دنیای اقتصاد - ذخیره عادی آب سد 15خرداد که اصلی ترین منبع تامین آب شهر قم است، به اتمام رسید و عملیات پمپاژ حجم مرده آب سد آغاز شد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب استان قم، بالاخره پیش بینی های مسوولان آب استان قم مبنی بر پایان ذخیره آب سد 15 خرداد، اصلی ترین منبع تامین آب قم، بر اثر خشکسالی و کم آبی شدید سال های اخیر به وقوع پیوست و ذخیره عادی این سد به پایان رسید. مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم با بیان این مطلب گفت: حجم ذخیره آب سد 15 خرداد 200 میلیون متر مکعب است که هم اکنون این میزان به کمتر از 20 میلیون متر مکعب رسیده است و در واقع این میزان حجم مرده سد 15 خرداد محسوب می شود.

مهندس عبدالحمید توکلی بینا تاکید کرد: با این حساب حجم عادی سد 15 خرداد که به صورت ثقلی قابل برداشت بوده، به پایان رسیده است و آب موجود در سد از دریچه های خروجی پایین تر رفته و قابل برداشت به صورت ثقلی نیست و مابقی آب باید به صورت پمپاژ به دریچه های خروجی هدایت شود. وی خاطرنشان کرد: البته از میزان کنونی آب موجود در سد هم تنها 10 میلیون مترمکعب آن، یعنی کمتر از نصف، به صورت پمپاژ قابل برداشت است و مابقی نیز با توجه به مسائل فنی و کیفیت آب قابل برداشت نیست.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان با بیان اینکه شرایط موجود وضعیت سختی را برای تامین آب شهر قم رقم زده است، تصریح کرد: مسوولان با توجه به پیش بینی های صورت گرفته برنامه ریزی های زیادی برای تامین آب در فصل گرم تابستان انجام داده اند، اما تحقق تمام این برنامه ها منوط به همکاری و همیاری تمام مردم و مسوولان برای گذر از این شرایط سخت است. وی همچنین با بیان اینکه با وجود هشدارهای فراوان مبنی بر کم آبی همچنان مصرف آب در قم رو به افزایش است، گفت: طی سه ماه نخست سال جاری میزان مصرف آب در قم نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از 6 درصد افزایش داشته است که این میزان دو برابر افزایش مصرف در سال های گذشته است.

مهندس توکلی بینا افزود: هر چند افزایش دمای هوا در رشد مصرف آب بی تاثیر نبوده است، اما عدم صرفه جویی از سوی شهروندان این وضعیت را با بحران جدی تری مواجه ساخته است.