آرشیو دوشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۸۹، شماره ۲۱۰۹
استان ها
۲۳

نایب رییس اتحادیه فرش ماشینی مشهد اعلام کرد

فرش های ماشینی با مارک های تقلبی در بازار مشهد

زهره الوندی

مشهد- طی چند سال اخیر عده ای فرش ماشینی را رقیب فرش دستباف و عامل رکود بازار آن می دانستند، اما این روزها واردات بی رویه فرش های ماشینی خارجی و همچنین تولید فرش های بی کیفیت ماشینی با مارک های تقلبی در داخل کارگاه های زیرزمینی نیز عاملی برای رکود در این بازار شده است.

در این باره نایب رییس اتحادیه فرش ماشینی مشهد گفت: به دلیل رکود اقتصادی و کاهش قدرت خرید مردم و همچنین فرش هایی با مارک های تقلبی رکود قابل ملاحظه ای بر بازار حکمفرماست.

عباس وحیدی افزود: متاسفانه در حال حاضر افرادی فرش هایی را تولید می کنند که با اضافه کردن پسوند یا پیشوند کوتاه در کنار نام فرش های کارخانه های معتبر در بازار به فروش می رسد.

وی با بیان اینکه واردات بی رویه فرش های ماشینی خارجی نیز در آینده می تواند تهدیدی برای بازار ما باشد ادامه داد: در حال حاضر تنها 5 درصد بازار فرش مشهد در اختیار فرش های خارجی است، اما ادامه این روند می تواند مشکلات این قشر را افزایش دهد.

وی ادامه داد: البته در حال حاضر با وجود واردات فرش های فانتزی از کشورهای ترکیه و چین، به علت کیفیت پایین این تولیدات استقبال خریداران از فرش های ماشینی داخلی در مقایسه با فرش های فانتزی بیشتر است.

وی ادامه داد: واردات فرش های ماشینی از حدود سه سال پیش از سوی دولت آزاد اعلام شد و در ابتدای ورود به کشور تا شش، هفت ماه با استقبال خوب خریداران روبه رو شد، اما پس از آن با مشخص شدن کیفیت پایین این فرش ها، خریداران تمایلی به خرید فرش های وارداتی فانتزی ندارند.

وی با بیان اینکه کارگاه های تولیدی فرش ماشینی در مشهد به علت کاهش تقاضا برای خرید در وضعیت مطلوبی به سر نمی برند، افزود: در سال جاری با ورود بحران اقتصادی جهان به ایران بسیاری از کارخانه های بزرگ تولیدکننده فرش ماشینی تولیدات خود را در انبارها نگه داری کردند، اما واحدهای کوچک تولیدی در مواجهه با بحران مجبور به کاهش تولیدات یا تعطیلی واحدهای تولیدی خود شدند.