آرشیو سه‌شنبه ۱ تیر ۱۳۸۹، شماره ۱۹۶۷۶
اخبار کشور
۲
خبر ویژه

حقه بازی که برای گرفتن پاسخ عجله دارد

رئیس جمهور فرانسه در دیدار همتای روس خود گفت: ما آماده مذاکره بی درنگ و بدون فوت وقت با ایران هستیم.

سارکوزی که با مدودف در سن پترزبورگ ملاقات می کرد، گفت: هدف شورای امنیت از تحریم های تازه، تنبیه ایران نبود بلکه می خواستیم ایرانی ها را برای بازگشت به میز گفت وگو متقاعد کنیم(!) این مذاکرات براساس توافق ایران با ترکیه و برزیل در مورد جزئیات پیشنهاد مبادله سوخت اتمی خواهد بود.

این اظهارات گزاف در حالی ایراد می شود که به دنبال تصویب تحریم هایی علیه ایران توسط اتحادیه اروپا، رئیس جمهور و وزارت خارجه روسیه به اقدام خودسرانه اروپا و آمریکا اعتراض کردند و آن را «لطمه به توافقات انجام گرفته»، «اقدام دلسردکننده» و «موجب وخیم تر شدن اوضاع» توصیف کردند.

روز گذشته خبرگزاری ریانووستی از قول آندره آریشف تحلیلگر نشریه اینترنتی بنیاد فرهنگ استراتژیک نوشت: «اقدام خودسرانه آمریکا و اروپا قابل پیش بینی بود. آنها قبلا هم به کرات چنین کارهایی را کرده اند و مدت طولانی است که تنها در نوشته های دور از واقعیت، مرجع معتبر قانون بین المللی محسوب می شود. ما در مسکو می نشینیم با حقه بازانی (آمریکا و اروپا) که ورق های تقلبی دارند، بازی می کنیم اما بعد زمانی که حقه بازی رخ می دهد، تعجب می کنیم. روابط ما با ایران دچار شکاف شده و انبوه انتقادات را از روسیه می توان در رسانه های ایرانی مشاهده کرد.»

در این میان آقای سارکوزی و دوستانش حتما به خاطر دارند که ایران به هر قطعنامه صادره با یک شوک اتمی و خبری پاسخ داده است بنابراین حالت هم به جای اینکه امثال سارکوزی خواب پنبه دانه ببینند، باید منتظر کابوس تازه ای نظیر راه اندازی آبشارهای اتمی، به کارگیری 7 هزار سانتریفیوژ، تولید صفحه سوخت و راه اندازی تاسیسات فردو باشند.