آرشیو یکشنبه ۶ تیر ۱۳۸۹، شماره ۱۹۶۷۹
حوادث
۱۵

رئیس بخش عفونی بیمارستان لقمان هشدار داد مشاهده تب مالت در اطراف تهران و سواحل شمال

رئیس بخش عفونی بیمارستان لقمان حکیم گفت: تب مالت در اقصی نقاط کشور به ویژه ساوه، ورامین، اطراف تهران، سواحل دریای خزر نظیر استان مازندران به ویژه در کلاردشت گزارش شده است.

دکتر علی مردانی دبیر سمینار بروسلوز و رئیس بخش عفونی بیمارستان لقمان حکیم در گفت وگو با ایسنا با اشاره به شروع فصل گرما و مسافرت های تابستانی به ویژه به مناطق شمالی کشور در ادامه از هموطنان خواست از مصرف بستنی های سنتی و غیر پاستوریزه (راه انتقال بروسلوز) خودداری کنند و افزود: اردیبهشت ماه آغاز فصل زاد و ولد دام ها است با شروع شیردهی گاو و گوسفندها، بروز تب مالت آغاز می شود بنابر گزارشهای ارایه شده در سالهای اخیر شیوع تب مالت در کشور افزایش داشته است.

وی با بیان اینکه براساس گزارش سال پیش وزارت بهداشت شیوع تب مالت 23 در یکصد هزار نفر جمعیت بوده است، گفت: این صرفا شامل موارد گزارش شده از مراکز بهداشتی درمانی بخش دولتی است و بخش خصوصی را شامل نمی شود.

دبیرسمینار بروسلوز با تاکید بر اینکه برای دستیابی به آمار واقعی مبتلایان به این بیماری همکاری بخش خصوصی برای گزارش موارد شناسایی شده الزامی است، گفت: راه انتقال تب مالت (بروسلوز) استفاده از لبنیات غیرپاستوریزه و گوشت های خوب پخته نشده است.

دکتر مردانی با بیان اینکه مسافران به مناطق روستایی باید شیر را پیش از مصرف به خوبی بجوشانند، گفت: چنانچه سرشیر از شیر جوشیده تهیه شده باشد نمی تواند عاملی برای انتقال عامل تب مالت (بروسلا) به شمار آید.

وی در پایان به هموطنان توصیه کرد که در فصل تابستان از پاستوریزه بودن محصولات لبنی اطمینان حاصل و از خرید بستنی از دستفروشان و دوره گردان جدا خودداری کنند.