آرشیو پنجشنبه ۷ امرداد ۱۳۸۹، شماره ۱۹۷۰۳
اخبار خارجی
۱۶

در جلسه کمیته تحقیق لندن هانس بلیکس اشغال عراق را غیرقانونی خواند

رئیس سابق بازرسان سازمان ملل متحد در امور «تسلیحات کشتار جمعی بغداد» ضمن تاکید مجدد بر نبود اینگونه تسلیحات در عراق، جنگ آمریکا علیه این کشور را غیرقانونی خواند.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، «هانس بلیکس» که در جلسه «کمیته تحقیق جنگ عراق» در لندن سخن می گفت، فاش کرد: «من حدود یک ماه پیش از حمله نظامی، به مقامات آمریکا و انگلیس هشدار داده بودم که ممکن است چیز زیادی در عراق پیدا نشود.»

بلیکس افزود، پاییز سال 2002 میلادی خود من بر این باور بودم که صدام حسین احتمالا دارای سلاح های کشتار جمعی است، اما پس از بازگشت مجدد تیم بازرسان سازمان ملل به عراق و انجام برخی بازرسی ها به این نتیجه رسیدم که عراق سلاح کشتار جمعی ندارد.

بلیکس اظهار داشت: «بازرسان سازمان ملل متحد براساس اطلاعات آمریکا و انگلیس حداقل 30سایت مشکوک عراق را بازرسی کردند ولی چیزی جز چند موتور قدیمی موشک و یک دسته کاغذ مربوط به مسائل هسته ای پیدا نکردند.»

رئیس سابق بازرسان تسلیحاتی سازمان ملل گفت: «آمریکا و انگلیس در جایگاهی نبودند که بدون تصویب قطعنامه ای در شورای امنیت سازمان ملل متحد به عراق حمله نظامی کنند.»

«کمیته تحقیق جنگ عراق» از سال گذشته میلادی و برای بررسی علل و زمینه های ورود انگلیس به جنگ عراق و همچنین نحوه عملکرد دولت این کشور در این جنگ فعالیت خود را آغاز کرده است.تاکنون ده ها تن از مقامات سابق و فعلی نظامی، امنیتی و سیاسی انگلیس برای دادن شهادت در این کمیته فراخوانده شده اند که مهم ترین آنان «تونی بلر» و «گوردون براون» نخست وزیران سابق انگلیس هستند. این کمیته باید تا سال 2011 نتیجه تحقیقات خود را درباره جنگ عراق ارائه کند.

بلیکس اولین مقام خارجی بود که در مقابل اعضای این کمیته تحقیق قرار گرفت و شهادت داد. وی پس از جنگ عراق چند بار در مصاحبه های مختلف تاکید کرد که حمله نظامی به عراق اقدامی غیرقانونی بوده است.