آرشیو یکشنبه ۴ مهر ۱۳۸۹، شماره ۴۶۱۰
توسعه
۸
گزارش

تاکید رسانه های غربی بر خودکفایی بنزین ایران

نشریه اقتصادی مید با اشاره به تحریم بنزین ایران از سوی غرب اعلام کرد: این تحریم ها باعث شد ایران با افزایش ظرفیت تولید داخلی خود واردات این محصول را متوقف کند.

نشریه مید طی گزارشی در رابطه با واردات بنزین از سوی ایران نوشت: ایران تا قبل از ماه جاری مجبور بود 30 تا 40 درصد از نیاز خود به بنزین را از خارج وارد کند اما اکنون این کشور وارداتی ندارد.

این نشریه اظهارات مقامات ایرانی را با آمارهای بازار نفت هماهنگ می بیند. مید در این باره نوشت: ایران از اواخر ماه اوت، اوایل شهریور، هیچ قراردادی را برای خرید بنزین منعقد نکرده است و اگر طرح حذف یارانه های انرژی در ایران به اجرا گذاشته شود این کشور خودش را بین صادرکنندگان بنزین خواهد دید.

مقامات نفتی ایران می گویند امکان خرید بنزین از منابع خارجی را دارند اما در شرایط موجود تولید بنزین در واحدهای پتروشیمی برای این کشور مقرون به صرفه تر است.

در همین ارتباط به عنوان نشانه ای از خودکفایی ایران در تولید بنزین، فعالان بازار نفت به رویترز گفتند: ایران در ماه سپتامبر، شهریور، تنها یک محموله کوچک بنزین وارد کرده است. رویترز گزارش داد: ایران در ماه سپتامبر، تنها یک محموله کوچک بنزین وارد کرده است و واردات بنزین ایران در این ماه نسبت به ماه اوت،80 درصد کاهش داشته است.