آرشیو پنجشنبه ۸ مهر ۱۳۸۹، شماره ۲۱۹۰
استان ها
۲۳

افزایش 185 درصدی ارزش معاملات بورس فارس

محمد صداقت

دنیای اقتصاد – شیراز – ارزش ریالی معاملات بورس منطقه ای استان فارس در 6 ماه ابتدای سال جاری 185 درصد نسبت به نیمه اول سال گذشته رشد کرد.

کرشمه ترابیان، مدیر بورس شیراز با بیان این مطلب گفت: در این مدت تعداد سهام و حق تقدم معامله شده در بورس منطقه ای استان فارس 105 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است.

وی با اشاره به اینکه در نیمه اول سال جاری و در 123 روز فعالیت بورس در این مدت، 856 میلیون سهم و حق تقدم به ارزش دو هزار و 27 میلیارد ریال در بورس این استان مورد معامله قرار گرفت، افزود: متوسط ارزش روزانه خرید و فروش سهام در این مدت 16 هزار و 479 میلیون ریال بوده است.

ترابیان اضافه کرد: بررسی ترکیب معاملات انجام شده حاکی از آن است که 51 درصد ارزش معاملات به خرید سهام و 49 درصد به فروش سهام اختصاص داشته است.

وی گفت: تعداد خریداران در این مدت با سه هزار و 873 نفر افزایش نسبت به دوره مشابه سال قبل به 31 هزار و 410 نفر رسید که از این میان هزار و 484 نفر برای نخستین بار کد سهامداری گرفتند.

مدیر بورس منطقه ای استان فارس خاطرنشان کرد: در حال حاضر تعداد شرکت های پذیرفته شده در بورس استان 19 شرکت است که دو شرکت در بازار اول و 17 شرکت در بازار دوم قرار دارند.

وی افزود: در این مدت 16 شرکت کارگزاری به همراه تالار اختصاصی خدمات لازم را به سهامداران و متقاضیان ارائه دادند که سرانه معاملات ماهانه هر کارگزاری طی این مدت 21 هزار و 113 میلیون ریال و سرانه معاملات روزانه هر کارگزار هزار و 30 میلیون ریال بوده است.