آرشیو دوشنبه ۲۰ دی ۱۳۸۹، شماره ۴۶۹۶
جامعه
۱۲

تلاش و توجه در مقابل صبر و همکاری

تاخیر پروازهای حج تقریبا در همه دوره های اعزام زائران همچون بسیاری از دیگر پروازهای بین المللی معمول بوده است. حتی در بعضی موارد خویشاوندان و آشنایانی که قصد استقبال از زائر خود را داشته اند، به سابقه مالوف، دیرتر از زمان گفته شده برای ورود پرواز به فرودگاه می روند و البته بسیاری اوقات بموقع هم می رسند!

گرچه در عملیات عظیم اعزام حجاج و زائران به مقاصد زیارتی خارج از کشور، برنامه ریزی ها و تصمیمات متعددی گرفته و برای اجرای هرچه بهتر آن تلاش می شود، با این حال بخشی از این مجموعه که به چشم مردم و زائران می آید، همین کمبودهایی است که رفت وآمد آنها را تحت تاثیر قرار می دهد.

تجربه سال ها خدمت رسانی و ساماندهی اعزام و تشرف حجاج و عمره گزاران، در سطح وسیع تر و پس از آن، اعزام متقاضیان به عتبات عالیات در سال های اخیر، مجموعه ارزشمندی از کوشش ها را فراهم آورده و البته هر سال با برخی تغییرات در نحوه خدمات دهی کشورهای مقصد، از این سو هم تغییراتی لازم به نظر می آید. یافتن بهترین روش ایجاد حداکثر سازگاری در چنین موقعیتی، مهم ترین خواسته افرادی است که با درنظر گرفتن همه محدودیت های موجود می خواهند به یک سفر زیارتی بروند؛ آنجا که می شود، توقع توجه و خدمات بهتری از کارگزاران و مسئولان حج و زیارت در همه سطوح می رود و آنجا که امکان پذیر نیست، انتظار صبر و همکاری از زائران.