آرشیو دوشنبه ۲۰ دی ۱۳۸۹، شماره ۴۶۹۶
رنگارنگ
۱۷

روانشناسی شخصیت های سرمایه گذار

محققان همواره به دنبال پاسخ این سوال بوده ا ند که چرا بسیاری از افراد داشتن پول نقد را به سرمایه گذاری های بلندمدت ترجیح می دهند. تحقیقات نشان می دهد این امر مستقیما با تصور افراد از آینده شان ارتباط دارد.

به گفته روانشناسان، این افراد هنگامی که به آینده خود می اندیشند، احساس می کنند در آینده فرد دیگری خواهند بود از این رو از پس انداز کردن برای این فرد بیگانه خودداری می کنند.

در یک تحقیق که میان دانشجویان سال آخر یک دانشگاه انجام شد، شرکت کنندگان به دو گروه تقسیم شدند و به هر گروه مقاله ای داده شد. مقاله ای که به گروه اول داده شده بود، به آنها این تصور را داد که پس از فارغ التحصیل شدن از نظر شخصیتی تغییر خواهند کرد. در مقاله دوم برعکس مقاله اول گفته شده بود که شخصیت آنها شکل گرفته و هیچ تغییری نخواهند کرد.

نتیجه این تحقیق نشان داد گروه اول نسبت به فردی که در آینده خواهند شد، احساس بیگانگی می کنند و اگر قرار باشد پولی دریافت کنند، ترجیح می دهند مقدار آن پول کمتر باشد و زودتر آن را دریافت کنند تا این که مدت بیشتری صبر کنند و پول بیشتری بگیرند. این که افراد علاقه ای به پس انداز کردن ندارند، به این دلیل است که از مزایای این کار در آینده بی اطلاع هستند.

تفکر و تصوری درست از آینده و مزایایی که این قبیل پس انداز ها و صرفه جویی ها در زندگی انسان خواهد داشت، آنها را صبورتر خواهد کرد.