آرشیو دوشنبه ۲۰ دی ۱۳۸۹، شماره ۴۶۹۶
رنگارنگ
۱۷

راهی برای کاهش 30 درصدی مصرف برق

انتخاب و استفاده صحیح از وسایل خانگی نه فقط مصرف انرژی و هزینه های خانوار را کاهش می دهد، بلکه باعث ذخیره انرژی و سرمایه های ملی شده و عمر دستگاه را نیز افزایش می دهد. تلویزیون از جمله دستگاه های برقی پرمصرف است که مطابق با آمارهای انجام شده، بیش از 95 درصد میزان برق مصرفی در خانواده های ایرانی در مجموعه لوازم صوتی و تصویری به تلویزیون اختصاص دارد که این میزان در تعطیلات آخر هفته افزایش

پیدا می کند. همچنین متوسط توان مصرفی تلویزیون های رنگی 100 تا 200 وات در ساعت و تلویزیون های سیاه و سفید، 40 تا 60 وات گزارش شده است و به طور میانگین میزان مصرف برق تلویزیون در 10 ساعت معادل یک کیلو وات در ساعت است.

در هنگام خرید لوازم تصویری باید به میزان مصرف برق آنها توجه کرد و وسیله ای انتخاب شود که توان مصرفی آن کم باشد. هرچه اندازه تلویزیون بزرگتر باشد، برق بیشتری مصرف می شود.

در صورت استفاده نکردن از تلویزیون آن را از حالت آماده (Stand by) خارج کرده و خاموش کنید، این کار مصرف برق را تا 30 درصد کاهش می دهد.

هنگام تمیز کردن تلویزیون نباید از مواد شوینده استفاده کرد و به کار بردن پارچه کتانی مرطوب مناسب خواهد بود. استفاده از حشره کش ها، هنگام روشن بودن دستگاه، قرار دادن تلویزیون در معرض رطوبت یا گرما، چسباندن دستگاه به دیوار و جلوگیری از گردش هوا باعث کاهش طول عمر تلویزیون و مصرف برق مازاد می شود. تلویزیون های LED برق کمتری مصرف کرده و آلاینده های زیست محیطی ناشی از این دستگاه تصویری کمتر خواهد بود.