آرشیو دوشنبه ۲۰ دی ۱۳۸۹، شماره ۴۶۹۶
قاب کوچک
۱۸

جدول کلاسی با اجرای سیستم نشانه ای

معلمانی که طبق سیستم نوین آموزش و پرورشی حرکت می کنند معمولا سبک خاص و منظمی را برای اداره کلاس درس به کار می گیرند.

آنها پس از اعلام انتظارات از دانش آموزان و ارسال نامه انتظارات به والدین، برنامه مدونی را برای کلاس و انجام فعالیت ها و امور کلاسی تدوین می کنند.

در این شرایط که معلم انتظارات را با برنامه مدرن کلاسی ترکیب می کند در کمترین احتمال به هم ریختگی اوضاع کلاس و یا

بی نظمی آموزشی قرار دارند.

این قبیل معلم ها به صورت هدفمند به سوی انجام امور کلاسی حرکت می کنند.

بهترین برنامه ممکن برای هدایت موثر کلاس درس دانش آموزان سیستم نشانه ای است. در این سیستم معلم پس از بیان انتظارات برنامه کلاسی خود را با جزئیاتش روی کاغذ آورده و آن را به شکل بروشور یا تابلوی کلاسی به دیوار کلاس نصب کرده یا در دسترس دانش آموزان قرار می دهد.

این برنامه تکمیل است و معلم وظایف هر یک از دانش آموزان را بر حسب برنامه زمانی کلاس درس مشخص کرده است. با این برنامه دانش آموزان می دانند که در کدام جهت حرکت کرده تا زودتر به انتظارات و خواسته های معلم دست پیدا می کنند.

علاوه بر تقسیم وظایف میان دانش آموزان در سیستم نشانه ای دستورالعمل هر فعالیت کلاسی نیز نوشته شده است.

مثلا طبق جدول کلاسی دانش آموز مورد نظر می داند که قبل از ورود به کلاس درس هنگام صبح می بایست اوضاع ظاهری کلاس را خوب بررسی کرده و وسایل کمک آموزشی یا آموزش مربوط به درس مورد نظر را تا قبل از ورود دانش آموزان و معلم به کلاس درس آماده کند.

سیستم نشانه ای علاوه بر نظم بخشی به فعالیت های دانش آموز به او کمک می کند تا نقش پذیری و احساس مسئولیت پذیری را نیز تمرین کرده و به امور آموزشی کلاس درس کمک کند.

البته معلم در پایان جدول برنامه ای سیستم نشانه، وظایف خود را نیز در کلاس درس مشخص کرده و با کاربرد الگوی منظم عملکردی در کلاس درس دانش آموزان را هدایت می کند.

با این روش خود معلم نیز جزئی از برنامه سیستمی شده و دانش آموزان برای برنامه ریزی موثر کلاسی و انجام فعالیت ها تلاش بیشتری به خرج می دهند.