آرشیو سه‌شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۸۹، شماره ۴۷۱۴
پنجره سلامت
۱۷

راهی برای التیام گلودردهای زمستانی

انگشت عروس یا خارخز گیاهی علفی است که بیشتر در مناطق مرطوب ایران می روید. این گیاه گل های صورتی رنگ و خارهای بلندی داشته و ساقه های سبزرنگی دارد.

گل و ریشه این گیاه خواص دارویی فراوانی داشته و به عنوان دم کرده گیاهی مورد استفاده قرار می گیرد.

افزایش جریان ادرار در کلیه ها از مهمترین خواص چای گیاه انگشت عروس است که در نتیجه سبب بهبود عفونت مجاری ادراری شده و کمک زیادی به دفع سنگ کلیه می کند.

این نوشیدنی که از مخلوط یک قاشق ریشه خشک شده و چند گلبرگ آن در یک فنجان آب جوش پس از 10 دقیقه آماده می شود، دم کرده گیاهی مناسبی برای اعصاب بوده و آرام بخش است. متخصصان این نوشیدنی گیاهی را ضد احتقان دانسته که هنگام سرماخوردگی التهاب گلو را بهبود می بخشد. سم زدایی نیز از دیگر خواص چای انگشت عروس بوده که باعث از بین رفتن مواد مضر بدن می شود.

این نوشیدنی تاثیر بسزایی در حفظ شادابی پوست داشته و کمک زیادی به بهبود اغلب عوارض پوستی از جمله حساسیت های پوستی می کند. خواص ضدالتهابی این گیاه همچنین باعث تسکین درد و التهاب مفاصل می شود. به همین دلیل داروی گیاهی مفیدی برای افراد مبتلابه آرتریت شمرده می شود.

روغن های فرار، فلاونوئید و تانن ترکیبات فرار موجود در ریشه این گیاه است که در دم کرده آن نیز وجود داشته و بسیاری از نیازهای بدن را تامین می کند.

نقرس از دیگر بیماری هایی است که مصرف منظم دم کرده ریشه گیاه انگشت عروس تاثیر به سزایی در کاهش علائم آن دارد.

مصرف همزمان این نوشیدنی با داروهای شیمیایی باید با مشورت پزشک انجام شود ضمن اینکه نوشیدن آن برای کودکان و زنان باردار و شیرده توصیه نمی شود. افراد مبتلابه ورم ناشی از اختلالات کلیوی و بیماری های قلبی نیز مجاز به استفاده از چای انگشت عروس نیستند.