آرشیو شنبه ۲۳ بهمن ۱۳۸۹، شماره ۴۷۲۲
گزارش
۱۲

شادی در دستان شماست

روانشناسان معتقدند شادی چیزی نیست که در دنیای خارج از خود آن را بیابیم بلکه شادی در درون هر فردی قرار دارد و در مسیری که هر شخص برای زندگی خود برمی گزیند، وجود دارد. محققان می گویند یافته های جدید این تصور را که شاد بودن به میزان مایملک افراد یا شخصیت آنها و یا یک ژن بخصوص بستگی دارد را رد می کنند.

آنها معتقدند تعادل بین کار و استراحت، مشارکت در فعالیت های اجتماعی و شیوه زندگی سالم کلیدهای اساسی برای رضایتمندی از زندگی و خشنودی به شمار می روند. علاوه بر این روانشناسان عقیده دارند اهداف، انتخاب ها و تصمیمات نقش بسیار مهمی در داشتن احساس رضایت افراد از زندگی ایفا می کنند.

جایگاه خوب اجتماعی و خانوادگی، فعالیت های نوع دوستانه، ایمان به خدا و انجام دادن فریضه های دینی، مشارکت در فعالیت های اجتماعی و تمرینات منظم ورزشی در به دست آوردن شادی بسیار کمک کننده هستند. پایه و اساس این یافته ها بر مطالعات محققان در طول 25 سال و بررسی 60 هزار نفر از اقشار مختلف جامعه استوار است.

داشتن روابط خانوادگی خوب بسیار بیشتر از پول و ثروت در داشتن احساس نشاط موثر است. افرادی که از جایگاه خانوادگی خوبی برخوردارند بانشاط تر از افرادی هستند که شغل و جایگاه اجتماعی بالایی دارند.

علاوه بر این انتخاب شیوه زندگی مناسب نیز نقش مهمی در احساس شادی افراد ایفا می کند. در کنار این دو فاکتور داشتن فعالیت های اجتماعی حتی به میزان چند ساعت در روز نیز کمک قابل توجهی به بالابردن میزان شادی و نشاط افراد دارد.

توجه به سلامت عمومی بدن نیز ارتباط مستقیمی با داشتن احساس شادی و خوب بودن دارد.