آرشیو شنبه ۲۳ بهمن ۱۳۸۹، شماره ۴۷۲۲
توسعه
۸

قائم مقام بانک مرکزی: برنامه حذف صفرهای پول ملی آماده شد

قائم مقام بانک مرکزی از آغاز به کار فعالیت مجدد هیات انتظامی بانک مرکزی از ماه آینده و ارائه بسته سال 90 بانک مرکزی در جلسه آتی شورای پول و اعتبار خبرداد و گفت: مطالعات و برنامه های حذف صفرها از پول ملی آماده شد.

سیدحمید پورمحمدی در جمع خبرنگاران درباره آخرین وضعیت آماده سازی بسته سیاستی- نظارتی سال 90 بانک مرکزی عنوان کرد: آماده سازی بسته نظام بانکی تقریبا نهایی و جلسات لازم برای تدوین آن با بانک های دولتی و خصوصی برگزار شده است. پورمحمدی درباره تعیین نرخ سود بانکی برای سال آینده در بسته بانک مرکزی گفت: در مورد نرخ سود زمانی بحث خواهد شد که شورای پول و اعتبار آن را به تصویب برساند که هنوز تصویب نکرده است، بانک مرکزی نیز در حال حاضر در مورد ترکیب نرخ سود در حال بررسی است. وی در مورد حذف 3 صفر از واحد پولی کشور گفت: یکی از محورهای طرح تحول نظام بانکی موضوع رفورم پولی یا حذف صفرها است که همه مطالعات و برنامه های آن آماده شده است. وی در خصوص هیات انتظامی بانک مرکزی برای نظارت بر عملکرد بیشتر بانک ها در سال آینده گفت: بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه به بانک مرکزی برای ایجاد انضباط در بازار پولی کشور اختیارات وسیعی ارائه شده است.

قائم مقام بانک مرکزی از جمله این اختیارات را عزل و سلب صلاحیت مدیران بانکی و ابطال مجوزها عنوان و خاطرنشان کرد: هیات انتظامی بانک مرکزی که چند سالی به حالت رخوت افتاده بود و جلساتی برگزار نمی کرد، فعال خواهد شد.

پورمحمدی گفت: کلیات طرح تحول نظام بانکی به زودی توسط رئیس جمهور اعلام می شود. وی از ارائه مجوز به تعدادی از تعاونی های اعتباری برای تبدیل شدن به موسسه اعتباری خبرداد.