آرشیو پنجشنبه ۲۵ فروردین ۱۳۹۰، شماره ۷۲۴۰
رنگین کمان
۷

خطرغذای پرچرب برای افراد چاق

نتایج یک تحقیق نشان می دهد خوردن غذاهای پرچرب و پرکربوهیدرات، همچنین مصرف غذاهای آماده باعث ایجاد تغییرات سلولی مضر می شود که در افراد چاق این تغییرات نسبت به افرادی که دارای وزن نرمال هستند، ماندگارتر بوده و عوارض بیشتری را خواهد داشت.

محققان با بررسی پدیده آماسها و استرسهای اکسیداتیو متوجه شدند که میزان رادیکالهای آزادی که در بدن تولید می شود از حد نرمال و میزان توانایی بدن و نگهداری آنها بیشتر است. تحقیقات قبلی نشان داده بود که افراد چاق دارای میزان بالاتری از استرسهای اکسیداتیوی و پدیده آماس نسبت به افراد با وزن نرمال هستند. همچنین مشخص شده بود که غذاهای پرچرب و پرکربوهیدرات باعث افزایش ایمنی استرسها خواهد شد. برای تحقیق این موضوع که آیا این افزایش در افراد چاق بیشتر است یا نه، دانشمندان به 10 فرد با وزن نرمال و8 فرد چاق غذاهایی با میزان 1800 کالری شامل همبرگر، غذاهای سرخ شدنی و قطعه های کیک، پای سیب و مقدار زیادی کولا(ماده شیرینی که از برگ و میوه کولاگرفته می شود) داده شد. هر دو گروه فوق پس از دو ساعت افزایش استرس اکسیداتیو را نشان دادند. پس از 3 ساعت میزان استرس اکسیداتیو در افراد با وزن نرمال به مقدار متعادل خود رسید، در حالی که در افراد چاق این میزان همچنان در حال افزایش بود و دقیقا همین الگو برای آماس مشاهده شد. در یک مطالعه دیگر، مشاهده شد که همراهی میوه و فیبرهای زیاد همراه موادغذایی که در بالاذکر شد با افزایش سطح استرس اکسیداتیو و آماس همراه نبود.

این یافته ها نشان می دهد که مردم باید از مصرف غذاهای پرچرب و پرکربوهیدرات که بیشتر در فست فودها ها دیده می شود، خودداری کرده و تا جایی که می توانند از سبزی و میوه استفاده کنند.