آرشیو یکشنبه ۱ خرداد ۱۳۹۰، شماره ۳۱۳۵
صفحه آخر
۲۰
چهره روز

مارادونا و توهینی دیگر

رضا پورعالی

این بار «سرخیو دانیل باپتیستا» مورد انتقاد «دیگو مارادونا» قرار گرفت اما نه به خاطر موفقیت های اخیرش با تیم ملی آرژانتین بلکه به دلیل نادان خطاب قرار گرفتنش از سوی این همبازی قدیمی، تا به تیتر اول رسانه ها تبدیل شود.

باپتیستا فهرست جدید تیم ملی آرژانتین را برای بازی دوستانه با اکوادور و همینطور حضور در جام ملت های آمریکا معرفی کرد، اما از آنجایی که اعتقادی به «کارلوس ته وز» نداشت، نام او و «سرخیو آگیرو» که داماد مارادونا است را از این فهرست بیرون گذاشت. این البته کمترین حق برای سرمربی تیم بزرگی چون آرژانتین است تا بنابه سلایق خود تیمش را انتخاب کند، اما از نگاه مارادونا که تا همین یک سال پیش روی نیمکت تیم ملی آرژانتین می نشست، انگار هیچ کس جز او نباید از چنین حق و حقوقی برخوردار باشد.

خود مارادونا زمانی که سرمربی تیم ملی آرژانتین بود براحتی روی نام بزرگانی چون خاویر زانتی و استفان کامبیاسو خط قرمز کشید تا آرژانتین با حذف همین نفرات، نمایشی ضعیف در جام جهانی 2010 داشته باشد. آن روزها هیچ کس مارادونا را نادان خطاب نکرد، اما حالاکه فهرست جدید تیم ملی آرژانتین معرفی شده، این بازیکن به انتقاد شدید از همتایش می پردازد و خطاب به باپتیستا می گوید: «در شرایط کنونی هیچ مهاجم آرژانتینی بهتر از کارلوس ته وز نیست، ولی این مربی احمق براحتی از کنار نام ته وز گذشته است. برای باپتیستا واقعا متاسفم. چون او فوتبال را درک نمی کند!» انتقادهایی از این دست، خاص ادبیات اسطوره فوتبال آرژانتین است. مارادونا پیش از این بارها و بارها با این ادبیات نه چندان فاخر به بازیکنان، مربیان، خبرنگاران و حتی هواداران فوتبال توهین کرده و این که حالاهمبازی سابقش در جام جهانی 1986 را احمق بداند، چیز تازه ای نیست. در این میان تاریخ بخوبی در مورد فردی که مارادونا او را احمق می داند حرف می زند؛ سرخیو دانیل باپتیستا طی سال های 1981 تا 1999 در نزدیک به 500 بازی باشگاهی در سطح اول فوتبال آرژانتین حضور داشته و از سال 2000 هم سوابق نسبتا درخشانی در امر مربیگری از خود به یادگار گذاشته است که شاید مهم ترین آنها کسب مدال طلای المپیک 2008 پکن همراه با تیم المپیک آرژانتین است. مطمئنا فردی با چنین کارنامه ای نمی تواند احمق باشد.