آرشیو یکشنبه ۱ خرداد ۱۳۹۰، شماره ۳۱۳۵
ایران
۱۵

استفاده گسترده از مالچ نفتی برای محیط زیست مضر است

مالچ بیولوژیک؛ جایگزینی مناسب برای مالچ نفتی

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: استفاده گسترده از مالچ نفتی برای محیط زیست ضرر دارد، ولی در حال حاضر جایگزین مناسبی برای آن وجود ندارد.

به گزارش ایسنا، تورج همتی افزود: کارشناسان اداره محیط زیست اکنون در حال بررسی و مطالعه مالچ بیولوژیک برای جایگزین آن با مالچ نفتی هستند. اکنون مالچ بیولوژیک و موضوع استفاده از آن در مرحله آزمایش است و برای این که استفاده از این نوع مالچ به مرحله اجرا برسد، نیازمند گذر زمان هستیم. وی گفت: مقاومت در برابر فرسایش بادی، تثبیت شن های روان، نفوذ پذیری در برابر آب، حفظ رطوبت خاک، مدت ماندگاری طولانی و همچنین سازگاری با محیط زیست از جمله ویژگی هایی است که مالچ بیولوژیک باید داشته باشد.

همتی تصریح کرد: استفاده از مالچ بیولوژیک از مرداد سال گذشته در منطقه جفیر هویزه و در مساحت 5 / 1هکتار به صورت آزمایشی در حال انجام است. کارشناسان محیط زیست، منطقه جفیر را تحت نظر دارند و وضعیت اراضی این منطقه، پس از استفاده از مالچ بیولوژیک را بررسی می کنند. و ی افزود: در حال حاضر نمی توان با قطعیت گفت که آیا مالچ بیولوژیک جایگزین مناسبی برای مالچ نفتی است یا خیر؛ لازم است به مرور زمان و پس از بررسی نتایج استفاده از مالچ بیولوژیک، در این زمینه تصمیم گیری شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان خاطرنشان کرد: نوع مالچ بیولوژیکی که در منطقه جفیر مورد آزمایش قرار گرفته، فاکتورهایی دارد که قابل پذیرش است، ولی لازم است تاثیر این نوع مالچ بر رشد گیاهان منطقه هم مورد ارزیابی قرار گیرد.

وی تاکید کرد: برای تصمیم گیری درباره استفاده گسترده از مالچ بیولوژیک و جایگزینی مالچ نفتی با نوع بیولوژیک، نیازمند گذر زمان و بررسی دقیق هستیم.